Hematology Other

האם יש תועלת בהערכת זמן הכפלת PSA לפני ניתוח כריתת ערמונית בהערכת הסיכון להתקדמות ביוכימית לאחר הניתוח?

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהדורת מאי של Journal of Urology עולה כי זמן הכפלת רמות PSA (Prostate Specific Antigen), כפי שנקבע לפני ניתוח לכריתה רדיקאלית של הערמונית, אינו מנבא התקדמות ביוכימית לאחר הניתוח.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי זמן הכפלת PSA מסייע בהערכת הפרוגנוזה רק של חולים עם אותה רמת PSA בסיסית. מדובר במדד לא-טוב להערכת האגרסיביות של סרטן ערמונית בגברים עם אבחנה חדשה של סרטן ערמונית לא-מטופל.

החוקרים בחנו את הקשר בין זמן הכפלת PSA לפני הניתוח ובין התוצאות לאחר כריתה רדיקאלית של הערמונית, ב-1208 גברים עם סרטן ממוקם קלינית.

ממוצע זמן הכפלת PSA לפני הניתוח היה גבוה יותר באופן מובהק עם מחלה מוגבלת לאיבר (52.1 חודשים לעומת 45.7 חודשים), אך דומה עם מדד גליסון של 6 לעומת 7-10.

ממוצע זמן הכפלת PSA לפני הניתוח היה דומה בגברים עם ובלי התקדמות ביוכימית (51.4 חודשים לעומת 50.4 חודשים). לא זוהה קשר בין זמן הכפלת PSA לפני הניתוח, כמדד רציף, ובין הזמן להתקדמות ביוכימית.

שיעורי ההישרדות ללא-התקדמות לאחר עשר שנים היו דומים ללא-תלות בשאלה אם זמן הכפלת PSA לפני הניתוח היו מתחת ל-18 חודשים (80% לעומת 82%), או מעל או מתחת לשלוש שנים (82% לעומת 80%).

ההבדל בחציון זמן הכפלת PSA בין 7 הגברים שמתו עקב סרטן ערמונית (58.4 חודשים) והגברים שלא פיתחו ממאירות זו (34.4 חודשים), לא היה מובהק סטטיסטית.

זמן הכפלת PSA אינו טוב כמו מהירות PSA בניבוי אגרסיביות הגידול במקרים בהם קיימת שונות רבה ברמות PSA בין גברים. בניגוד לזמן הכפלת, מהירות PSA היא מדד של השינוי האבסולוטי ולא השינוי היחסי.

עם זאת, לאחר טיפול, כמו לאחר כריתה רדיקאלית של הערמונית או טיפול קרינתי, בהם כולם מתחילים עם רמות PSA נמוכות, זמן הכפלת PSA היא בדיקה טובה ומסייעת בניבוי הישנות גידול אגרסיבי מאוחר יותר.

J Urol 2010;183:1816-1821

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה