Hematology Other

האם הפסקת נטילת תרופות לדיכוי חיסוני מפחיתה את הסיכון לממאירות? (BMJ)

ממחקר חדש מאוסטרליה וניו-זילנד, שתוצאותיו פורסמו ב-BMJ עולה כי הסיכון לממאירות על-רקע זיהומים במושתלי כליה קטן באופן דרמטי כאשר מפסיקים את הטיפול לדיכוי חיסוני בעקבות כשלון השתל.

לדברי החוקרים, מדובר בתוצאות מבטיחות, המעידות על האפשרות להפחתת הסיכון לממאירויות אלו במקרים של השתלה מוצלחת של איברים סולידיים.

במחקר הרטרוספקטיבי שכלל 8173 מושתלי כליות, בהם ההשתלה הראשונית בוצעה בין השנים 1982 ו-2003, החוקרים מצאו כי הסיכון ללימפומה מסוג שאינו-הודג’קין, סרטן שפתיים, סרקומה מסוג Kaposi’s Sarcoma ומלנומה, שב לנורמה בתוך שבועות לאחר הפסקת הטיפול לדיכוי חיסוני.

למרות שידוע כי שיעורי חלק מהממאירויות, בעיקר אלו על-רקע זיהומים, גבוהים יותר בחולים מדוכאי חיסון, זהו המחקר הראשון שבחן מה קורה כאשר מפסיקים את נטילת התרופות הללו.

החוקרים כותבים כי מהמחקר עולה בבירור כי עבור ארבעת סוגי הממאירויות הללו, ההשפעה של חסר חיסוני בהגברת הסיכון לממאירות היא הפיכה באופן ברור ומהיר כאשר מפסיקים את הטיפול לדיכוי חיסוני.

מומחים בתחום הופתעו ממהירות הירידה בסיכון לממאירות. לדוגמא, עבור לימפומה מסוג שאינו-הודג’קין, המשמעות הייתה היעלמות של סיכון מוגבר פי 10, בתוך אותם שבועות ראשונים לאחר הפסקת הדיכוי החיסוני.

עם זאת, ההשפעה לא הייתה כללית; מדובר רק על מספר סוגי ממאירויות.

החוקרים מצאו כי שיעורי SIR (Standardized Incidence Ratio) לממאירות היו מוגברים משמעותית בזמן דיכוי חיסוני (כאשר השתל עדיין היה שתל מתפקד), אך לא לאחר שהחולים חזרו לטיפולי דיאליזה, והופסק הטיפול לדיכוי חיסוני. באופן ספציפי, הם מציינים כי שיעורי SIR בזמן דיאליזה עמדו על 0.20 ללימפומה מסוג שאינו-הודג’קין, 0.04 עבור ממאירות של השפתיים, 0.16 עבור מלנומה ו-0.25 עבור Kaposi’s Sarcoma.

עם זאת, לא תועדו ירידות דומות בסיכון ללויקמיה או ממאירויות של הריאה, בלוטת התריס, כליות, או דרכי השתן. למעשה, שיעורי ההיארעות של סרטן בלוטת התריס נותרו גבוהים יותר משמעותית לאחר כשלון השתל (SIR = 6.77).

מאחר שהירידה בסיכון הייתה כה דרמטית, החוקרים משערים כי צמצום הדיכוי החיסוני במושתלים עשויה להפחית גם את הסיכון לממאירות. במידה והפחתת המינון מלווה בהפחתת הסיכון לממאירות, והדבר אפשרי ללא דחיית השתל, אזי תתכן תועלת בגישה זו ולכן הם קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא.

BMJ 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה