Hematology Other

האם נטילת תרופות ממשפחת NSAID מעלה את הסיכון לממאירות עורית? (מתוך Archives of Dermatology)

ממחקר חדש שפורסם ב-Archives of Dermatology עולה כי אין קשר בין חשיפה לתרופות ממשפחת NSAID (Nonsteroidal Anti-Inflammatory Drugs), בין אם הדבר נקבע לפי דיווח-עצמי מצד החולים או לפי תיעוד ניפוק התרופות מבתי מרקחת, ובין הסיכון ל-SCC (Small Cell Carcinoma) של העור.

לדברי החוקרים, בנוסף לתכונות נוגדות הדלקת, תרופות ממשפחת NSAID מעכבות בנוסף פרוליפרציה של גידולים ע”י השראת אפופטוזיס ועיכוב יצירת כלי דם. מחקרים אפידמיולוגים ומחקרים אקראיים הדגימו השפעות מגנות של NSAID כנגד מספר ממאירויות, כולל ממאירות של המעי הגס והרקטום, סרטן שד, סרטן ערמונית וסרטן ריאות. מחקרים מעבדתיים מצאו כי ל-NSAID השפעות מגנות כנגד ממאירות עורית מסוג SCC . עם זאת, מעט מחקרים אפידמיולוגים בחנו את הקשר בין נטילת NSAID ובין הסיכון ל-SCC, ואלו העלו תוצאות סותרות.

מדגם המחקר כלל 415 משתתפים שאובחנו בשנת 2004 עם SCC, שאושר בבדיקה פתולוגית, אליהם התאימו החוקרים 415 ביקורות תואמות בגיל, מין וגזע, ללא היסטוריה של סרטן עור. המדד העיקרי להערכת חשיפה היה דיווח-עצמי על נטילת NSAID בעשר השנים שקדמו לתחילת המחקר.

במטרה להעריך את הקשר בין SCC ובין שימוש קבוע, מינון ומשך החשיפה לסוגים שונים של NSAID, החוקרים חישבו את יחס הסיכויים ורווח בר-סמך. בנוסף, הם סקרו את הנתונים מבתי מרקחת אודות ניפוקי תרופות ממשפחת NSAID, במטרה להעריך את הקשר בין חשיפה זו ובין הסיכון ל-SCC.

61% מהמשתתפים דיווחו על טיפול קבוע בתרופות ממשפחת NSAID במהלך עשר השנים הקודמות, כולל 48% שנטלו אספירין, 18% שנטלו איבופרופן, 5% שנטלו נפרוקסן ו-4% שנטלו Nabumetone.

מניתוח מתוקנן של הממצאים עולה כי אין ירידה מובהקת סטטיסטית בסיכון ל-SCC בעקבות דיווח-עצמי על טיפול קבוע בתרופות ממשפחת NSAID (OR = 1.32, 95% CI = 0.92-1.89), אספירין (OR = 1.38,  95% CI = 0.96-1.97), איבופרופן (OR = 0.74,  95% CI = 0.46-1.19) או תרופות ממשפחת NSAID פרט לאספירין (OR = 0.84,  95% CI = 0.56-1.26). הממצאים לא היו שונים באופן מובהק בניתוח של הנתונים שבחן את משך, מינון ומשתנים הכוללים שילוב של משך ומינון NSAID. גם על-בסיס נתונים מבתי מרקחת לא זוהה קשר בין חשיפה זו ובין הסיכון ל-SCC.

החוקרים כותבים כי קיים קשר בין חשיפה ל-NSAID (בין אם נקבעה על-בסיס דיווח-עצמי ובין אם נקבעה על-בסיס תיעוד בבתי מרקחת) ובין הסיכון לממאירות עורית מסוג SCC. למרות שחולים שנטלו NSAID למשך תקופה קצרה (1-3 שנים) היו בסיכון מוגבר מעט לממאירות מסוג Suqamous Cell Carcinoma, החוקרים לא זיהו השפעה עקבית של משך הטיפול ב-NSAID על הסיכון ל-|SCC.

מגבלות אפשריות של המחקר כוללות אפשרות להטיית זיכרון, הטיית בחירה ואפשרות מוגבלת להכללת הממצאים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הם לא זיהו קשר עקבי בין הסיכון ל-SCC ובין נטילת תרופות ממשפחת NSAID, אספירין, איבופרופן, או תרופות NSAID פרט לאספירין. מינון ומשך NSAID לא השפיע על הסיכון ל-SCC. לאור האפשרות לרעילות של NSAID, כולל פגיעה בתפקוד טסיות וכיבי קיבה, יש לבחון טיפולים יעילים יותר עם פרופיל בטיחות טוב יותר.

Arch Dermatol. Published online February 15, 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה