Hematology Other

האם מעכבי ארומטאז עדיפים על טמוקסיפן במניעת הישנות סרטן שד? (מתוך Journal of Clinical Oncology)

ממטה-אנליזה שפורסמה ב-Journal of Clinical Oncology עולה כי שיעורי הישנות סרטן שד נמוכים יותר עם טיפול במעכבי ארומטאז, בהשוואה לטמוקסיפן. יתרה מזאת, שיעורי ההישנות היו נמוכים יותר בין אם מעכבי ארומטאז ניתנו מלכתחילה או לאחר מספר שנות טיפול בטמוקסיפן.

החוקרים ניתחו את הנתונים משישה מחקרים שכללו כ-19,000 נשים, כולן אובחנו עם סרטן שד חיובי לקולטנים לאסטרוגן. משתתפי המחקר קובצו לשני מדגמים. מדגם 1 כלל 9,856 משתתפות בשני מחקרים בני חמש שנים, בו נערכה השוואה בין מעכבי ארומטאז וטמוקסיפן, כאשר כל תרופה ניתנה מיד לאחר ניתוח. מדגם 2 כלל 9,015 משתתפות בארבעה מחקרים בני חמש שנים, בהם כל הנשים החלו בטיפול בטמוקסיפן לאחר הניתוח. לאחר 2-3 שנים, חלק מהנשים החליפו למעכבי ארומטאז לשארית תקופת המחקר, ויתר הנשים המשיכו בטיפול בטמוקסיפן.

במדגם הראשון, טיפול במעכבי ארומטאז הוביל לירידה אבסולוטית של 2.9% בשיעורי ההישנות (9.6% עם מעכבי ארומטאז לעומת 12.6% עם טמוקסיפן,  2p<0.00001). הירידה האבסולוטית של 1.1% בתמותה על-רקע סרטן שד (4.8% עם מעכבי ארומטאז לעומת 5.9% עם טמוקסיפן) לא הייתה מובהקת סטטיסטית. לא תועדו הבדלים בין הקבוצות מבחינת התמותה הכוללת.

במדגם השני, 3 שנים לאחר פיצול הטיפול (כחמש שנים לאחר התחלת טיפול הורמונאלי), טיפול במעכבי ארומטאז לווה בירידה אבסולוטית של 3.1% בהישנות (5.0% לעומת 8.1%,  2p<0.0001), וירידה אבסולוטית של 0.7% בתמותה על-רקע סרטן שד (1.7% לעומת 2.4%,  2p=0.02).

כאשר ההחלפה לטיפול במעכבי ארומטאז נעשתה לאחר 2-3 שנות טיפול בטמוקסיפן, תועדה ירידה בולטת במיוחד בסיכון להישנות (כ-40%) במהלך המעקב בן שלוש שנים. החוקרים מוסיפים כי לא נמצא קשר בין מעכבי ארומטאז ובין כל עליה במקרי התמותה שאינם נובעים מסרטן שד, בהשוואה לנשים שטופלו בטמוקסיפן.

מצד שני, פרופיל תופעות הלוואי היה שונה בין שתי משפחות התרופות. מעכבי ארומטאז מלווים בשיעור נמוך יותר של ממאירויות של רירית הרחם ואירועים תרומבואמבוליים, בהשוואה ל-SERM (Selective Estrogen Receptor Modulator), אך עם סיכון גבוה יותר לארתרלגיה ושברים.

ההחלטה אם להתחיל בטיפול במעכבי ארומטאז או טמוקסיפן, או אם להחליף למעכבי ארומטאז לאחר 2-3 שנות טיפול בטמוקסיפן, במקום להשלים חמש שנות טיפול בטמוקסיפן, תלויה בהערכה זהירה של גורמים אלו בכל חולה.

J Clin Oncol 2009

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה