Hematology Other

Gleevec עובד טוב בחולי לב

Imatinib mesylate (מעכב טירוזין קינז) מעכב ספציפית את פעילות הקינז של ABL, PDGFRβ      (platelet-derived growth factor receptor beta) ו- c-KIT tyrosine kinases. כמו כן, יש לו יעילות קלינית מרשימה ב-CML (לויקמיה מיאלואידית כרונית). Imatinib mesylate מונע בנוסף התפתחות של לזיות טרשתיות וביטוי יתר של ציטוקינים דלקתיים כתוצאה מסוכרת.

מקרה

גבר בן 36 עם היסטוריה של MI אקוטי ומעקף קורונרי כפול לפני 8 שנים, אושפז לראשונה בדצמבר 2005 עם תלונות של איבוד משקל, אי נוחות לסירוגין בבטן עליונה שמאלית, פולידיפסיה ופוליאוריה. בבדיקת דם פריפרי ומח עצם, בוססה אבחנה של CML-Ph(+) בשלב כרוני. בו זמנית, התגלו גם סוכרת סוג 2 ודיסליפידמיה. לאחר קורס קצר של Hydrea ביחד עם דיאטה וטיפול אנטי סוכרתי אוראלי, הותחל Imatinib mesylate 400 mg/d באפריל 2006. תחת טיפול זו הושגו רמיסיה המטולוגית ובו זמנית ירידה ברמות בסרום של כולסטרול ו-LDL (low-density lipoproteins).

הערות ומסקנות

האפקטים, שהופיעו במקרה זה ובחולים דומים אחרים (4) מצביע על כך, שהטיפול ב- Imatinib mesylate גורם לשליטה רצויה לא רק בגדילת תאים ובשכפולם אלא גם על ההומיאוסטסיס של ליפופרוטאינים וגלוקוז. מנגנון אפשרי לפעולה זו יכול להיות על ידי כך, ש- Imatinib mesylate מעכב PDGFR-dependent phosphorylation של חלבון הקשור לרצפטור של LDL.

לסיכום, נראה כי Imatinib mesylate הוא אופציה טיפולית חדשה המעכבת התפתחות של טרשת עורקים, בעיקר בהקשר של סוכרת וטיפול בבחירת חולים הסובלים מ-CML ומדיסליפידמיה. יש צורך בתצפיות ארוכות יותר בחולים אלה ואחרים לשם קבלת מידע יותר רלוונטי.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה