Hematology Other

כימותרפיה משפיעה על תפקוד קוגניטיבי אך האפקט קל (מתוך Pharmacol Biochem Behav)

מחקר בבעלי חיים המראה כי לכימותרפיה יש אפקט על תפקוד קוגניטיבי, נותן תוקף לדיווחים של חולי סרטן, שהתרופות משפיעות על הזיכרון ועל תהליכי מחשבה אחרים, סימפטומים אלה מכונים “כימו-מוח”.

המחקר, שפורסם במהדורת ספטמבר של Pharmacology Biochemistry & Behaviorand, הוצג בקונגרס העולמי ה-8 של פסיכו-אונקולוגיה באיטליה. המחקר מספק עדות לכך, שהאפקט “כימו-מוח” הוא אפקט אמיתי.

האפקט של כימותרפיה על התפקוד הקוגניטיבי, שבעבר כונה chemofog, דווח בספרות הקלינית, אך תמיד היה ספק בנוגע לאם זה אפקט ישיר של כימותרפיה היות ויש גורמים רבים אחרים המעורבים. חולי סרטן נמצאים תחת חרדה ולחץ עצומים, דבר שבעצמו יכול להיות מזיק לבריאות המנטלית. כמו כן הם סובלים מתופעות גופניות בלתי רצויות כתוצאה מהמחלה ומהטיפול. בניסויים, שנערכו בבעלי חיים, ניתן לסלק הרבה מהאפקטים האחרים הללו ולהראות בבירור שהתרופות הללו משפיעות על למידה וזיכרון.

החוקרים בדקו 25 עכברים בוגרים בסדרה של מודלים התנהגותיים המערבים מבוך מים. חצי מהחיות טופלו למשך 3 שבועות ב- methotrexate וב-5-fluorouracil (שתי תרופות אלה נמצאות בשימוש נרחב ככימותרפיה אדג’ובנטית בסרטן שד). בהשוואה לקבוצת הביקורת, העכברים, שטופלו בתרופות, הצליחו פחות במבחנים התנהגותיים של זיכרון מרחבי ולא מרחבי וגם במבחני למידה של NMTS (non-matching-to-sample). הליקוי של קבוצת התרופה היה מיוחס לשינויים תפקודיים באזורים ספציפיים במוח, כולל באונה פרונטלית ובהיפוקמפוס.

סוג הבעיות, שהחוקרים זיהו במחקר בעלי החיים, היו בקורולציה טובה עם התלונות, שהחולים השמיעו. הבעיות כללו איבוד זיכרון (קשור להיפוקמפוס) ובעיות של למידה, פתירת בעיות ורכישת מידע חדש (תפקודי אסטרטגיה או תפקוד ביצועי הקשור עם האונה הפרונטלית).

החסרים הם קלים עד בינוניים

החסרים בתפקוד הקוגניטיבי, שנראו במחקר בבעלי החיים היו בטווח של קל עד בינוני. בבני אדם החסרים שווי ערך למצופה בתהליך של הזדקנות תקינה.

העובדה שהחסרים הללו קלים די מעודדת. חשוב שחולי סרטן ימשיכו עם הטיפול בתרופות אלה ושידעו שאם הם חווים ליקויים קלים עד בינוניים בתפקודים הקוגניטיביים שלהם, רמה זו של שינויים ניתנת לטיפול בפוטנציאל.

יש דרכים לפצות על החסרים. דוגמא לכך היא פרוטוקול חדש לשיקום קוגניטיבי שקבוצת החוקרים פיתחה. הפרוטוקול מערב אסטרטגיות אימון מחדש בכדי לפקס תשומת לב ועזרה לזיכרון. כיום קיימות התערבויות שונות, שכבר נמצאות בשימוש בחולים המתאוששים מפציעות ראש טראומתיות, בנוסף, לדברי החוקרים, רואים שיפורים משמעותיים מאוד כבר לאחר 12 שבועות במבוגרים בריאים יחסית המתלוננים על בעיות זיכרון (זאת על פי עבודה העשויה להתפרסם במהדורת ינואר 2007 של Journal of the International Neuropsychological Society).

החוקרים מציעים כי אפשר להוכיח את היעילות של התערבויות נוספות בטיפול בסימפטומים של “כימו-מוח”. בנוסף, הגיוני לשער כי לחלק מהתרופות הכולינרגיות (הזמינות כיום לטיפול במחלת אלצהיימר) יכול להיות אפקט יעיל על איבוד זיכרון. אך כיום, המנגנון, שבה כימותרפיה משפיעה על המוח אינו ברור. גם לא בטוח אם השינויים הפיכים או לא. ההצהרות של החולים מציעות כי האפקטים על המוח נמשכים לטווח ארוך, אך עדיין יש צורך במעקב אורך יותר במחקרים על בעלי חיים כדי לאשר טענות אלה. כמו כן, עדיין לא ברור אם לתרופות אנטי גידוליות שונות יש את תופעת לוואי זו או אם תופעות אלה יותר בולטות בתרופות ספציפיות.

Pharmacol Biochem Behav. 2006;85:66-75

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה