Hematology Other

האם האבחנה והטיפול בסרטן שד בנשים קשישות אינם אופטימליים? (Arch Surg)

מחקר חדש מצא כי סרטן שד בנשים קשישות מאובחן לרוב בשלב מאוחר יותר, זאת בעיקר מאחר שבאוכלוסיית נשים זו נערך מספר קטן יותר של בדיקות ממוגרפיה, וחולות אלו אינן מקבלות את הטיפול האגרסיבי, הניתן לחולות צעירות.

התוצאות מאשרות את הממצאים שהתקבלו ממחקרים קודמים. אולם, בניגוד למחקרים קודמים, המחקר הנוכחי נערך בתנאי בית חולים קהילתי, בו מטופלים מרבית חולי הסרטן.

החוקרים זיהו 354 חולות בגיל 70 ומעלה, שאובחנו עם סרטן שד בין 1992 ו-2002.

ב-46% מהמשתתפות ניתן היה לזהות גוש נימוש בשד. 72% מכלל הנשים ביצעו בדיקת ממוגרפיה, אך רק ב-54% מהמקרים הבדיקה שימשה לזהות ממאירות סמויה, ולא רק לאשר ממצא שעלה בבדיקה גופנית. בחולות בגיל 80 ומעלה, אחוז בדיקות הממוגרפיה, ששימשו כבדיקות סקר, היה נמוך עוד יותר ועמד על 38%.

למעלה מ-70% מהחולות אובחנו עם מחלה בשלב (Stage) I או II, אך רק 64% מהחולות קיבלו Staging פתולוגי מלא של הממאירות. כ-50% מהנשים עברו ניתוח שימור-שד, 45% קיבלו טיפול כימותרפי אדג’וונטי, אחוז נמוך בהרבה מהצפוי בנשים צעירות. בדומה, רק 29% מהנשים עם מחלה חיובית בבלוטות, קיבלו טיפולי כימותרפיה, 67% מהנשים עם גידולים חיוביים לרצפטורי אסטרוגן, קיבלו טיפול הורמונלי.

לדברי החוקרים, יש עדויות המצביעות כי תת-הטיפול באוכלוסיית המחקר, ובקבוצות נוספות, מביא לתוצאות גרועות יותר. הם מוסיפים, כי אין למנוע טיפול מסוים מחולות סרטן שד, רק מפאת גילן. בניגוד לטענה הרווחת בקרב רופאים, מחקרים הוכיחו כי חולות מבוגרות, בריאות, זוכות לאותן יתרונות מהטיפול, בדומה ליתרונות בחולות צעירות.

Arch Surg 2006;141:985-990

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה