Hematology Other

ריכוזי EPO ותוצאות נוירו-התפתחותיות בפגים (מתוך PEDIATRICS)- ד”ר ברזילי, עורך נאונטולוגיה

טיפול ב-EPO (Erythropoietin) יעיל בהורדת מספר עירויי הדם בפגים. מחקרים, שנערכו לאחרונה בבעלי חיים, שהשתמשו ב-EPO בכדי להשיג ריכוזים בסרום של מעל 1000 mU/mL, דיווחו על אפקטים נוירו-פרוטקטיבים. החוקרים העריכו את הקשר בין ריכוזי EPO ובין תוצאות נוירו-התפתחותיות בתינוקות הנולדו במשקל לידה נמוך מאוד.

פגים ששקלו פחות מ-1000 גרם בלידה חולקו אקראית לקבל EPO (400 U/kg 3 פעמים בשבוע) או לקבל פלצבו. הטיפול התחיל 4 ימים לאחר הלידה ונמשך עד לשבוע 35 מתוקן. כל התינוקות קיבלו ברזל ותחליף פרנטרלי. שיא ריכוזי EPO בסרום נצפו לאחר שבועיים. הערכה בעת תקופת המעקב כללה מדידות אנתרופומטריות, ניקודים וסקאלות של התפתחות מנטלית ופסיכומוטורית, בדיקה נוירולוגית וקביעה של ליקוי נוירו-התפתחותי כולל. המידע נאסף בידי בודקים מוסמכים, שלא היו חשופים לקבוצת הטיפול. אנליזות בוצעו לזיהוי הקשרים בין ריכוזי EPO והתוצאות.

במחקר השתתפו 16 תינוקות במשקל לידה מאוד נמוך, תינוק אחד מת בגיל שבועיים (מקבוצת הביקורת) ול-15 מדדו ריכוזי EPO בסרום (7 מקבוצת ה-EPO ו-8 מקבוצת הפלצבו). שיא ריכוזי ה-EPO היו שונים משמעותית בין הקבוצות במהלך המחקר (EPO : 2027 ± 1464 mU/mL, פלצבו : 26 ± 11 mU/mL).

טרם המעקב, 3 תינוקות מתו (1 מקבוצת EPO ו-2 מקבוצת הפלצבו), ו-12 היו זמינים למעקב (6 מקבוצת EPO ו-6 מקבוצת הפלצבו). ב-18-22 חודשי מעקב, לאף אחד מקבוצת ה-EPO ול-2 מקבוצת הפלצבו היו ציוני אינדקס התפתחות מנטלי הנמוך מ-70. לתינוקות בקבוצת EPO היו ניקודי אינדקס התפתחות מנטלי של 96 ± 11 ולפלצבו של 78 ± 7.

ניקודי אינדקס התפתחות פסיכו-מוטורית היו דומים בין הקבוצות (87 ± 13 מול 80 ± 7). לא נמצאו הבדלים בין שתי הקבוצות בנוגע למדידות אנתרופומטריות. ל-2 מתוך 6 התינוקות בקבוצת ה-EPO ול-4 מתוך 6 התינוקות בקבוצת הפלצבו הייתה צורה מסוימת של ליקוי נוירו-התפתחותי. ניתוח Posthoc הראה, שלתינוקות עם ריכוז EPO של מעל ל- 500 mU/ml, היו ציונים גבוהים יותר של אינדקס התפתחות מנטלי בהשוואה לתינוקות עם ריכוזי EPO מתחת ל-500.

לסיכום, לא היתה קורלציה בין ריכוזי EPO עם אינדקס התפתחות פכיסומוטורי או עם שכיחות כוללת של ליקוי נוירו-התפתחותי. אך לתינוקות עם ריכוזים יותר גבוהים של EPO יש ציוני אינדקס התפתחות מנטלי גבוהים יותר בהשוואה לאלה עם ריכוזי EPO נמוכים יותר. יש צורך במעקב צמוד אחר התינוקות, שנרשמים למחקרים גדולים של מינון גבוה של EPO בכדי לקבוע אם קיימת קורולציה בין ריכוזים גבוהים של EPO לבין שיפור התוצאה הנוירו-התפתחותית.

הערות עורך:

זהו מחקר על קבוצה קטנה מידי של פגים, ולכן קשה לצפות לתוצאות משמעותיות. עדיין אינני משוכנע שיש מקום לטיפול מניעתי באריתרופואטין בפגים, ודאי ע”מ למנוע פגיעה התפתחותית בעתיד.

PEDIATRICS Vol. 118 No. 3 September 2006, pp. e635-e640

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה