Hematology Other

החשיבות הפרוגנוסטית של ירידת המוגלובין לאחר טיפול הורמונלי בסרטן ערמונית (Cancer)

חוקרים בארה”ב טוענים כי קיים קשר בין ירידה חדה ברמות ההמוגלובין 3 חודשים לאחר התחלת טיפול הורמונלי (Androgen Deprivation) לטיפול בסרטן ערמונית מתקדם ובין ירידה בהישרדות ובהישרדות ללא מחלה.

אנמיה היא תופעת לוואי מוכרת של טיפול Androgen Deprivation, אך מעט מאוד ידוע באשר לשינוי ברמות המוגלובין בחולים אנמיים שמתחילים את הטיפול ב-Flutamide.

בכדי להבין טוב יותר את הנושא, החוקרים עקבו אחר 817 גברים שעברו טיפול ב-Flutamide לטיפול בסרטן ערמונית גרורתי.

רמות המוגלובין ירדו בממוצע מ-13.7 גרם לד”ל ל-12.8 גרם לד”ל לאחר 3 חודשים, אך נרשמה שונות משמעותית ביחס לשינוי בהמוגלובין. מניתוח התוצאות עולה כי קיים קשר בין רמות המוגלובין גבוהות יותר לפני הטיפול, גזע שחור, מצב תפקודי גרוע יותר, גיל מתקדם וטיפול הקרנות קודם ובין הירידה ברמות המוגלובין לאחר 3 חודשים. בניגוד לכך, רמות PSA, כאבי עצמות, מחלה אקסטנסיבית, מדד Gleason וטיפול Radical Prostatectomy לא השפיעו על רמות המוגלובין.

החוקרים מצאו קשר בין ירידה ברמות המוגלובין ובין ירידה בהישרדות (Hazard Ratio = 1.10 לכל ירידה של 1 גרם לד”ל, P=0.0035) והישרדות ללא-התקדמות המחלה (HR=1.08 לכל ירידה של 1 גרם לד”ל, P=0.013).

ממצא חדש שעלה במחקר הוא העדר ההשפעה של גזע שחור על השינוי ברמות המוגלובין אם החולים לא היו אנמיים מלכתחילה. עם זאת, אם המטופל אכן סבל מאנמיה, השיפור ברמות המוגלובין לאחר 3 חודשים היה פחות טוב, בהשוואה ללבנים.

החוקרים משערים כי ייתכן וקיים קשר בין Flutamide וירידה גדולה יותר ברמות המוגלובין בשל דיכוי גדול יותר של מסלול הסיגנלים של אנדרוגנים. השערה אחרת היא שהמוגלובין נמוך לאחר 3 חודשי טיפול ב-Flutamide עשוי להוות סימן קליני למחלה אגרסיבית יותר, או שאנמיה קשה יותר עשוי להחמיר את ההיפוקסיה של הגידול ולכן תתרום לתנגודת לטיפול.

החוקרים מציינים כי אין להתייחס לתוצאות כתמיכה לתיקון אנמיה במטרה לשפר את התוצאות, מאחר שדרוש מחקר נוסף לפני שניתן יהיה לפרסם המלצות ספציפיות כלשהן.

Cancer 2006;107:489-496.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה