Headache

טיפול מוקדם במשככי כאבים אינו מפחית סיכון לכאבי ראש בילדים לאחר זעזוע מוח (CJEM)

במאמר שפורסם בכתב העת CJEM מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי טיפול ב-Ibuprofen ו/או Paracetamol בשלב האקוטי אינו מפחית את הסיכון לכאבי ראש שבוע לאחר זעזוע מוח.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון אם טיפול אקוטי ב-Ibuprofen ו/או Paracetamol מלווה בהפוגה של כאבי ראש או בהקלה בעוצמת הכאב לאחר שבעה ימים מזעזוע מוח בילדים וצעירים.

החוקרים השלימו ניתוח משני של נתוני מחקר Predicting and Preventing Post-Concussive Problems in Pediatrics, מחקר עוקבה פרוספקטיבי שכלל משתתפים בגילאי 5-18 שנים עם זעזוע מוח שפנו לתשעה חדרי מיון ילדים בקנדה.

התוצא העיקרי של המחקר היה נוכחות כאבי ראש לאחר שבעה ימים, כפי שנקבע לפי מדד Post-Concussion Symptom Inventory. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הקשר בין טיפול אקוטי ב- Ibuprofen ו/או Paracetamol ובין נוכחות כאבי ראש לאחר שבוע.

מהנתונים עולה כי 2,277 מבין 3,063 משתתפים (74.3%) סבלו מכאבי ראש בעת הפניה לחדרי מיון. מבין אלו, 1,543 חולים (67.8%) קיבלו טיפול במשככי כאבים לפני או במהלך הביקור בחדר מיון (Ibuprofen ניתן ל-33.1%, Paracetamol ניתן ל-19.5% ושתי התרופות ניתנו ל-15.1% מהחולים).

מניתוח רב-משתני שהתמקד ב-1,707 משתתפים תואמים במאפיינים אישיים ותסמינים עלה כי 877 חולים (51.4%) דיווחו על כאבי ראש לאחר 7 ימים מזעזוע מוח. לא תועד קשר בין טיפול במשככי כאבים ובין נוכחות כאבי ראש לאחר שבעה ימים עם סיכון יחסי של 1.12 (רווח בר-סמך 95% של 0.99-1.26) בהשוואת Ibuprofen לעומת אי-מתן טיפול, סיכון יחסי של 1.02 (רווח בר-סמך 95% של 0.87-1.22) בהשוואת Paracetamol לעומת אי-מתן טיפול וסיכון יחסי של 1.02 (רווח בר-סמך 95% של 0.86-1.18) בהשוואת שני הטיפולים לעומת אי-מתן טיפול.

החוקרים מסכמים וכותבים כי משככי כאבים שאינם-אופיואידים, דוגמת Ibuprofen או Paracetamol עשויים לשמש להקלה קצרת טווח על כאבי ראש אך על רופאים לנקוט משנה זהירות עם שימוש-יתר ממושך בתרופות אלו בחולים עם המשך תלונות על כאבי ראש.

 

CJEM. 2022 Sep 15

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה