Hand

שימוש יתר בסמארטפונים עשוי להשפיע על תפקוד היד (Muscle Nerve.)

טלפון

מנתונים חדשים עולה כי בקרב סטודנטים באוניברסיטה המשתמשים לעיתים קרובות במכשירי טלפון חכמים (סמארטפונים) שכיחות מוגברת של הגדלת העצב המדיאני והפרעה בתפקוד היד וכוח צביטה, בהשוואה לאלו שהשתמשו במכשירים החכמים בתדירות נמוכה יותר. עם זאת, ממצאי המחקר, שפורסמו במהלך חודש יוני בכתב העת Muscle & Nerve, לא קשרו באופן ברור בין השימוש בסמארטפונים ובין תסמונת תעלה קרפאלית.

מדגם המחקר כלל 102 סטודנטים, 66 מהם השתמשו בסמארטפונים הניתנים להחזקה ביד אחת ו-36 לא השתמשו במכשירים אלו. החוקרים חילקו את המשתתפים לשלוש קבוצות בהתאם לדרגת השימוש במכשירים החכמים: קבוצה של משתתפים שלא השתמשו במכשירים, שימוש מועט ושימוש רב. הם  התבססו על שאלון SAS (Smartphone Addiction Scale) שכלל 33 שאלות, כאשר מדדים גבוהים מעידים על סיכון מוגבר להתמכרות למכשירים החכמים.

מדד SAS של 84 נקודות (מדד חציון) ומעלה הוגדר כשימוש רב ומדד נמוך יותר הוגדר כשימוש מועט במכשירים.

החוקרים השלימו מספר הערכות תפקוד: להערכת תפקוד היד, הם התבססו על מדד Duruoz Hand Index, שאלון בן 18 שאלות להערכת התפקוד היומי; להערכת כוח אחיזה וצביטה, הם התבססו על דינמומטר של היד (Jamar) ומד צביטה. בנוסף, הושלמה בדיקת אולטרה-סאונד דו-צדדית וכן הערכת גיד FPL (Flexor Pollicis Longus) במנוחה וזמן כיפוף/יישור פאסיבי והדגימו את מפרק האגודל.

מהנתונים עולה כי יחסי העצב המדיאני היו גבוהים משמעותית בקרב משתתפים שהשתמשו לעיתים קרובות במכשירי סמארטפונים (p=0.022). בדיקות אולטרה-סאונד הדגימו הגדלה של גיד ה-FPL בכל הקבוצות, אך הבולטת ביותר הייתה בקרב אלו שהשתמשו בתדירות גבוהה במכשירים החכמים.

החוקרים כותבים כי על רופאים לבחון בזהירות את העצב המדיאני ואת גיד ה-FPL בעת הערכת הידיים של אדם המשתמש לעיתים קרובות במכשירים חכמים.  עוד עולה קורלציה משמעותית בין מדדי SAS ובין כוח צביטה וכי מדד כאב בתנועה היה גבוה משמעותית בקרב אלו שהשתמשו לעיתים קרובות במכשירים חכמים ואלו שלא השתמשו כללו במכשירים אלו, בהשוואה לאלו שהשתמשו לעיתים רחוקות יותר בסמארטפונים.

נתון נוסף שעלה מהממצאים נוגע לעליה בחומרת כאב באגודל עם עליה במדד SAS, ככל הנראה עקב שימוש יתר באגודל, עם השפעה על כוח הצביטה.

Muscle Nerve. Published online June 3, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה