Hand

שחזור ביוני להשבת תפקוד היד לאחר פגיעה במקלעת הברכיאלית (Lancet)

במאמר שפורסם בכתב העת Lancet מדווחים חוקרים על התקדמות נוספת במאמצים להשבת תפקוד היד שאבד בעקבות פגיעה במקלעת הברכיאלית (Brachial Plexus).

ברקע למחקר מסבירים ההחוקרים כי פגיעה במקלעת הברכיאלית עשויה לפגוע באופן קבוע בתפקוד היד, כאשר עם השחזורים הניתוחיים הנוכחיים התוצאות אינן טובות. כעת הם מציגים את הנתונים אודות שחזור ביוני; טכניקה משולבת של העברה סלקטיבית של שריר ועצב, קטיעה אלקטיבית ושיקום תותב להשבת תפקוד היד.

בתקופה שבין אפריל 2011 ועד מאי 2014, שלושה חולים עם פגיעה גלובאלית במקלעת הברכיאלית עברו שחזור ביוני. הטיפול בוצע בשני שלבים; ראשית, לזיהוי ויצירת אותות אלקטרומיוגרפיים שימושיים לבקרת התותב ושנית, לקטיעה של היד והחלפתה בתותב. לפני הקטיעה החולים עברו תכנית שיקום מותאמת אישית להגברת האותות האלקטרומיוגרפיים והבקרה הקוגניטיבית בתותב. התאמה סופית של התותב בוצעה כבר שישה שבועות לאחר הקטיעה.

מהממצאים עולה כי שחזור ביוני הביא לאפשרות להשתמש ביד בשלושת החולים. לאחר שלושה חודשים, מדד Action Research Arm Test הממוצע עלה מ-5.3 ל-30.7 נקודות. מדד Southampton Hand Assessment Procedure Score הממוצע השתפר מ-9.3 ל-65.3. מדד Disabilities of Arm, Shoulder and Hand Score השתפר מ-46.5 ל-11.7.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בחולים עם פגיעה גלובאלית במקלעת הברכיאלית, להם אין אפשרות טיפול חליפית, שחזור ביוני מאפשר השבת תפקוד של היד.

Lancet. Published online February 25, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה