Gout

עליה בסיכון לסיבוכים לבביים מג’וריים בחולי גאוט עם משקעי מונוסודיום אורט (Rheumatology)

בקרב חולים עם גאוט, באלו עם משקעי מונוסודיום אורט בבדיקות הדמיה תועד סיכון מוגבר לסיבוכים לבביים מג’וריים, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Rheumatology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אבחנה של גאוט מלווה בסיכון גבוה כפליים לאירועים קרדיווסקולאריים. למרות שבחולי גאוט שכיחות גבוהה של גורמי סיכון קרדיווסקולאריים, הסיכון המוגבר אינו מוסבר במלואו ע”י גורמי סיכון אלו ולכן דרושים מחקרים נוספים בנושא.

להערכת הנושא השלימו החוקרים מחקר עוקבה רטרוספקטיבי של חולים עם חשד קליני לגאוט שהשלימו בדיקת CT של הגפה המעורבת ובית החזה בין יוני 2012 ועד 5 בדצמבר, 2019. מדגם המחקר כלל 131 חולים עם אבחנה סופית של גאוט, 40 עם היפראוריצמיה ו-18 ביקורות. מבין 189 חולים עם גאוט או היפראוריצמיה, ב-85 חולים (45%) תועדו משקעי מונוסודיום אורט בלב וכלי דם.

החוקרים בחנו גורמי סיכון קרדיווסקולאריים מרשומות החולים והעריכו את השכיחות של סיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים, שכללו אוטם לבבי, אירוע מוחי או תמותה קרדיווסקולארית – לאורך תקופה שנעה בין ינואר 2000 ועד המועד האחרון המתועד של יצירת קשר עם המשתתף לפני דצמבר 2022. 

לאורך חציון מעקב של 33 חודשים החל מבדיקת ה-CT, 35 חולים (18.5%) פיתחו סיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים. שיעורי ההימצאות היו גבוהים יותר בקרב חולים עם עדות למשקעי מונוסודיום אורט בלב וכלי דם, בהשוואה לאלו ללא משקעים אלו (יחס סיכויים של 2.4, p=0.018).

בהשוואה לחולים ללא משקעים אלו, באלו עם עדות למשקעי מונוסודיום אורט תועדו רמות CRP גבוהות יותר (חציון של 17.1 לעומת 5.6 מ”ג/ליטר), רמות חומצה אורית (ממוצע של 7.4 לעומת 64.5 מ”ג/ד”ל) ומדד סיכן כלילי (חציון של 469 לעומת 5.35).

החוקרים כותבים כי זהו המחקר הראשון שהוכיח סיכון מוגבר לסיבוכים לבביים מג’וריים בחולים עם משקעי מונוסודיום אורט בלב וכלי דם כפי שהוכח בבדיקת CT. ממצאים אלו עשויים לסייע בסיווג הסיכון של חולי גאוט מאחר ומדדי סיכון קרדיווסקולאריים קלאסיים או בדיקות מעבדה שגרתיות לא סייעו באופן מספק בהיבט זה.

Rheumatology, May 2024

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה