Glaucoma

טיפול בסטרואידים במינון נמוך מפחית את הסיכון לגלאוקומה בילדים (Acta Ophthalmologica)

טיפול בגלוקוקורטיקואידים במינון נמוך לאחר ניתוח קטרקט מפחית את הסיכון לגלאוקומה משנית בילדים עם מקטע אקסיאלי ארוך יותר לאורך חמש שנים, בהשוואה לטיפול בגלוקוקורטיקואידים במינון גבוה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Acta Ophthalmlogica.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין מינון גלוקוקורטיקואידים לאחר-ניתוח ובין התפתחות גלאוקומה משנית לאחר ניתוח קטרקט בילדים. הם בחנו באופן רטרוספקטיבי את הרשומות הרפואיות של ילדים שעברו ניתוח קטרקט עד שנת 2016 ועקבו באופן פרוספקטיבי אחר אלו שטופלו בין 2017 ו-2021.

מדגם המחקר כלל 267 ילדים (388 עיניים; 120 בנות) לפני גיל 10 שנים משני מרכזים בדנמרק. המשתתפים קיבלו טיפול בסטרואידים במינון נמוך (173) או במינון גבוה (95 חולים) לאחר הניתוח, עם חציון משך מעקב של 40.5 חודשים ו-89 חודשים, בהתאמה.

התוצא העיקרי היה היארעות גלאוקומה או יתר לחץ תוך-עיני לאורך למעלה משלושה חודשים לאחר הניתוח; התוצא המשני היה היארעות עכירות בראיה.

מהנתונים עולה כי 21 ילדים (34 עיניים) אובחנו עם גלאוקומה או יתר לחץ תוך-עיני, כאשר ב-13 ילדים שתי העיניים היו מעורבות.

השימוש בסטרואידים במינון נמוך לאחר ניתוח הפחית משמעותית את הסיכון לגלאוקומה משנית או יתר לחץ תוך-עיני בילדים עם מקטע אקסיאלי של 18 מ”מ ומעלה, בהשוואה לטיפול בסטרואידים במינון גבוה (P=0.0008). השפעה זו לא תוארה באלו עם מקטע אקסיאלי קצר מ-18 מ”מ.

הסיכון לגלאוקומה או יתר לחץ תוך-עיני עמד על 10% בקרב חולים תחת טיפול בסטרואידים במינון גבוה, בהשוואה ל-1% באלו תחת טיפול במינון נמוך במהלך השנתיים הראשונות לאחר הניתוח.

עכירות בראיה דווחה ב-57 ילדים (69 עיניים), עם שיעורי היארעות דומים בחולים תחת טיפול בסטרואידים במינון גבוה או במינון נמוך.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על סיכון מופחת לגלאוקומה חמש שנים לאחר ניתוח קטרקט בילדים עם מקטע אקסיאלי באורך 18 מ”מ ומעלה תחת טיפול בסטרואידים במינון נמוך, בהשוואה למטופלים בסטרואידים במינון גבוה. השפעה זו לא תוארה בילדים עם מקטע אקסיאלי קצר יותר.

Acta Ophthalmologica, Aug 12, 2024

 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה