צריכת מלח עלולה להביא לעליה בסיכון לגלאוקומה בחולים תחת טיפול כנגד יתר לחץ דם (J Glaucoma)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Glaucoma עולה כי צריכת מלח תדירה עלולה להביא לעליה בסיכון לגלאוקומה בחולים תחת טיפול תרופתי להפחתת לחץ דם.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות משתתפים במחקר Thessaloniki Eye Study, מחקר מבוסס-אוכלוסייה של חולים עם מחלות עיניים כרוניות אשר נערך בצפון יוון. במסגרת המחקר נבחן הקשר בין צריכת מלח בתזונה ובין שכיחות גלאוקומה פתוחת-זווית מכל-סוג, גלאוקומה ראשונית פתוחת-זווית ותסמונת Pseudoexfoliation Syndrome (או PEX) בכלל אוכלוסיית המחקר ובתת-קבוצה של חלים תחת טיפול כנגד יתר לחץ דם.

מדגם המחקר כלל 1,076 משתתפים, מהם 89 (8.3%) עם גלאוקומה פתוחת זווית 46 מבין 789 חולים (5.8%) עם גלאוקומה ראשונית פתוחת-זווית ו-287 מבין 1,030 חולים (27.9%) עם תסמונת PEX. מבין כלל המשתתפים במחקר, 784 (72.9%) נטלו תרופות לאיזון יתר לחץ דם. כל המשתתפים נשאלו אודות סוג ותדירות צריכת מלח במזון, כאשר 1,047 משתתפים (97.3%) דיווחו על שימוש רגיל במלח.

בכלל אוכלוסיית המחקר, החוקרים לא זיהו קשר מובהק סטטיסטית בין תדירות צריכת מלח ובין נוכחות או העדר גלאוקומה פתוחת-זווית, גלאוקומה ראשונית פתוחת-זווית, או תסמונת PEX. עם זאת, בקרב חולים תחת טיפול כנגד יתר לחץ דן, צריכת מלח תדירה לוותה בסיכוי גבוה יותר לגלאוקומה פתוחת-זווית מכל-סוג וגלאוקומה ראשונית פתוחת-זווית.  לא תועד קשר מובהק סטטיסטית בין צריכת מלח בכל דרגה ובין תסמונת PEX.

עוד עולה מהנתונים כי לחץ דם דיאסטולי נמוך מ-90 מ”מ כספית הינו גורם סיכון נוסף לגלאוקומה פתוחת זווית מכל-סוג באלו תחת טיפול כנגד יתר לחץ דם.

ממצאי המחקר תומכים בהשפעה אפשרית של טיפול תרופתי לאיזון יתר לחץ דם על הקשר בין צריכת מלח ובין גלאוקומה. החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לבחון את ההשפעה של צריכת מלח על זילוח לעצב האופטי והתפתחות נזקים אופייניים אחרים לגלאוקומה.

J Glaucoma, 2022

 

לידיעה ב-Healio

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

טיפול הורמונלי חלופי בנשים לאחר גיל המעבר (≥50) קשור להיארעות של גלאוקומה: עדויות מ־6,576 נשים בפינלנד

טיפול הורמונלי חלופי בנשים לאחר גיל המעבר (≥50) קשור להיארעות של גלאוקומה: עדויות מ־6,576 נשים בפינלנד

מקור: Acta Ophthalmol
ד"ר יעל שרון
ד"ר יעל שרון
אין תגובות|21/05/2026

המחקר בחן את הקשר בין טיפול הורמונלי חלופי (HRT) בנשים לאחר גיל המעבר לבין הסיכון לפתח גלאוקומה, במיוחד מסוג POAG (גלאוקומה זווית פתוחה ראשונית)

Trabeculectomy vs Tube shuntמפחיתה סיכון לבצקת מקולרית בחולי גלאוקומה ללא סוכרת

Trabeculectomy vs Tube shuntמפחיתה סיכון לבצקת מקולרית בחולי גלאוקומה ללא סוכרת

מקור: BMJ Open Ophthalmology
ד"ר איתי חונה
ד"ר איתי חונה
אין תגובות|12/04/2026

מחקר רטרוספקטיבי רחב היקף זה מצא כי ניתוח Trabeculectomy קשור לירידה מובהקת בסיכון להתפתחות בצקת מקולרית ציסטואידית (CME) בהשוואה להשתלת Tube shunt, בקרב חולי גלאוקומה ללא סוכרת

הסיכון לגלאוקומה בחולים עם אובאיטיס אידיופתי לא־זיהומי; מחקר עוקבה רטרוספקטיבי רב־מרכזי

הסיכון לגלאוקומה בחולים עם אובאיטיס אידיופתי לא־זיהומי; מחקר עוקבה רטרוספקטיבי רב־מרכזי

מקור: Am J Ophthalmol
ד"ר יעל שרון
ד"ר יעל שרון
אין תגובות|11/02/2026

אובאיטיס לא־זיהומי הוא גורם משמעותי לפגיעה בראייה, וגלאוקומה משנית היא אחד הסיבוכים הקשים והבלתי הפיכים ביותר באובאיטיס. עם זאת, ההערכה המדויקת של הסיכון לגלאוקומה בחולים עם אובאיטיס אידיופתי, ללא מחלות אוטואימוניות סיסטמיות, לא נחקרה באופן נרחב עד כה

הקשר בין השמנה, תסמונת מטבולית וגלאוקומה במסגרת תוכנית המחקר All of Us של ה־NIH

הקשר בין השמנה, תסמונת מטבולית וגלאוקומה במסגרת תוכנית המחקר All of Us של ה־NIH

מקור: Br J Ophthalmol
ד"ר יעל שרון
ד"ר יעל שרון
אין תגובות|04/02/2026

גלאוקומה הינה מחלה כרונית המשמשת גורם מרכזי לעיוורון, וגורם הסיכון ההפיך היחיד הידוע עד כה הוא לחץ תוך־עיני מוגבר. הקשר בין השמנה לגלאוקומה שנוי במחלוקת, ומורכב מהגדרות שונות של השמנה וכן מהקשר האפשרי לתסמונת מטבולית

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן