מה בין צריכת קפה ובין הסיכון לגלאוקומה? (Invest Ophthalmol Vis Sci)

במאמר חדש שפורסם במהדורת אוקטובר של כתב העת Investigative Ophthalmology and Visual Science מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קשר בין צריכה רבה של קפה המכיל קפאין ובין סיכון מוגבר לגלאוקומה, הן מסוג EG (Exfoliation Glaucoma) והן מסוג EGS (Exfoliation Glaucoma Suspect), בעיקר בנשים עם היסטוריה משפחתית של גלאוקומה.

החוקרים בחנו את הנתונים משני מחקרי עוקבה גדולים, מחקר Nurses’ Health Study (כ-80,000 נשים) ומחקר Health Professionals Follow-Up Study (כ-40,000 גברים). בסקירה הנוכחית, החוקרים כללו משתתפים בגילאי 40 ומעלה, ללא גלאוקומה בתחילת המחקר (1980 במחקר NHS ו-1986 במחקר HPFS), והיו במעקב עד 2008. החוקרים אישרו 360 מקרים של EG/EGS על-סמך הרשומות הרפואיות ואישור האבחנה באמצעות רופאי עיניים.

מהנתונים עולה כי קפה המכיל קפאין לווה בעליה משמעותית בסיכון לגלאוקומה. באלו ששתו 3 כוסות קפה ביום ומעלה, נרשמה עליה של פי 1.66 בסיכון לגלאוקומה, בהשוואה לאלו שלא שתו קפה. מנגד, לא זוהה קשר משמעותי בין סך צריכת הקפאין מכלל המשקאות והיארעות גלאוקומה, או קשר בין משקאות אחרים המכילים קפאין ובין גלאוקומה.

כאשר החוקרים המירו את צריכת הקפה למיליגרמים של קפאין ביום, הם מצאו כי באלו שצרכו קפאין בכמות של 500 מ”ג ליום ומעלה נרשמה עליה של פי 1.43 בסיכון היחסי לגלאוקומה, בהשוואה לאלו ששתו פחות מ-125 מ”ג ליום.

בנשים שצרכו כמות גדולה של קפאין הם היסטוריה משפחתית של גלאוקומה נרשם סיכון יחסי רב-משתנים של 2.94 לגלאוקומה, בהשוואה ל-1.16 בנשים בקבוצה זו ללא היסטוריה משפחתית של גלאוקומה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהנתונים עולה קשר בין צריכת קפאין רבה ובין סיכון מוגבר לגלאוקומה מסוג EG/EGS. הקשר מושפע מהיסטוריה משפחתית והממצאים דורשים מחקרים נוספים בנושא.

Invest Ophthalmol Vis Sci. 2012:53:6427-6433

לידיעה במדסקייפ

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

טיפול הורמונלי חלופי בנשים לאחר גיל המעבר (≥50) קשור להיארעות של גלאוקומה: עדויות מ־6,576 נשים בפינלנד

טיפול הורמונלי חלופי בנשים לאחר גיל המעבר (≥50) קשור להיארעות של גלאוקומה: עדויות מ־6,576 נשים בפינלנד

מקור: Acta Ophthalmol
ד"ר יעל שרון
ד"ר יעל שרון
אין תגובות|21/05/2026

המחקר בחן את הקשר בין טיפול הורמונלי חלופי (HRT) בנשים לאחר גיל המעבר לבין הסיכון לפתח גלאוקומה, במיוחד מסוג POAG (גלאוקומה זווית פתוחה ראשונית)

Trabeculectomy vs Tube shuntמפחיתה סיכון לבצקת מקולרית בחולי גלאוקומה ללא סוכרת

Trabeculectomy vs Tube shuntמפחיתה סיכון לבצקת מקולרית בחולי גלאוקומה ללא סוכרת

מקור: BMJ Open Ophthalmology
ד"ר איתי חונה
ד"ר איתי חונה
אין תגובות|12/04/2026

מחקר רטרוספקטיבי רחב היקף זה מצא כי ניתוח Trabeculectomy קשור לירידה מובהקת בסיכון להתפתחות בצקת מקולרית ציסטואידית (CME) בהשוואה להשתלת Tube shunt, בקרב חולי גלאוקומה ללא סוכרת

הסיכון לגלאוקומה בחולים עם אובאיטיס אידיופתי לא־זיהומי; מחקר עוקבה רטרוספקטיבי רב־מרכזי

הסיכון לגלאוקומה בחולים עם אובאיטיס אידיופתי לא־זיהומי; מחקר עוקבה רטרוספקטיבי רב־מרכזי

מקור: Am J Ophthalmol
ד"ר יעל שרון
ד"ר יעל שרון
אין תגובות|11/02/2026

אובאיטיס לא־זיהומי הוא גורם משמעותי לפגיעה בראייה, וגלאוקומה משנית היא אחד הסיבוכים הקשים והבלתי הפיכים ביותר באובאיטיס. עם זאת, ההערכה המדויקת של הסיכון לגלאוקומה בחולים עם אובאיטיס אידיופתי, ללא מחלות אוטואימוניות סיסטמיות, לא נחקרה באופן נרחב עד כה

הקשר בין השמנה, תסמונת מטבולית וגלאוקומה במסגרת תוכנית המחקר All of Us של ה־NIH

הקשר בין השמנה, תסמונת מטבולית וגלאוקומה במסגרת תוכנית המחקר All of Us של ה־NIH

מקור: Br J Ophthalmol
ד"ר יעל שרון
ד"ר יעל שרון
אין תגובות|04/02/2026

גלאוקומה הינה מחלה כרונית המשמשת גורם מרכזי לעיוורון, וגורם הסיכון ההפיך היחיד הידוע עד כה הוא לחץ תוך־עיני מוגבר. הקשר בין השמנה לגלאוקומה שנוי במחלוקת, ומורכב מהגדרות שונות של השמנה וכן מהקשר האפשרי לתסמונת מטבולית

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן