Geriatrics

תסמינים בדרכי שתן תחתונות מלווים בתפקוד קוגניטיבי נמוך יותר בקשישים (מתוך כנס ה-AGS)

מנתונים חדשים שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Geriatrics Society עולה קשר בין תסמינים בדרכי שתן תחתונות ובין מדדים נמוכים יותר במבחנים להערכת ליקוי קוגניטיבי בקשישים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי תסמינים בדרכי השתן נפוצים מאוד בגברים ונשים בגיל מתקדם. עם זאת, חלק גדול מהחולים אינם מדווחים על התסמינים ואינם פונים לקבלת טיפול רפואי. מחקרים קודמים הראו כי היארעות תסמינים בדרכי השתן התחתונות גבוהה יותר בחולים עם דמנציה, אך הקשר בין ליקוי קוגניטיבי ובין תסמינים אלו לא נבחן היטב.

על-מנת להתגבר על פער זה, החוקרים בחנו את הנתונים אודות קשישים עם וללא תסמינים בדרכי שתן תחתונות, אשר לקחו חלק במחקר REGARDS (או Reasons for Geographic and Racial Differences in Stroke), מחקר עוקבה שכלל 30,239 מבוגרים בגילאי 45 שנים ומעלה שהשלימו הערכה רפואית בשנים 2003-2007 ו-2013-2017.

מדגם המחקר כלל 6,062 נשים ו-4,438 גברים שהשיבו לשאלונים אודות תסמינים בדרכי שתן תחתונות והשלימו מספר מבחנים קוגניטיביים דרך הטלפון בשנים 2010-2019 להערכת שטף דיבור, תפקוד ניהוליים וזיכרון.

משתתפים שענו על קריטריוני תסמינים בדרכי שתן תחתונות סווגו לפי חומרת התסמינים: דרגה קלה, בינונית, או חמורה. החוקרים השלימו ניתוח רב-משתני שכלל תקנון לגיל, גזע, השכלה, הכנסה ומגורים באזור עירוני/כפרי. הגיל הממוצע של הנשים והגברים במחקר עמד על 69 שנים ו-63 שנים, בהתאמה.

מהנתונים עולה כי 70% מהנשים ו-62% מהגברים דיווחו על תסמינים בדרכי שתן תחתונות; 6.2% ו-8.2%, בהתאמה, ענו על הקריטריונים להגדרת ליקוי קוגניטיבי. הקשר בין ליקוי קוגניטיבי ובין תסמינים בדרכי שתן תחתונות היה מובהק סטטיסטית בכל המבחנים הספציפיים שהושלמו במסגרת המחקר (p<0.01), אך לא כך היה במבחנים להערכת תפקוד קוגניטיבי גלובאלי.

בגברים שחורים תועדה שכיחות גבוהה יותר של תסמינים בדרכי השתן התחתונות לעומת גברים לבנים, אך בנשים לא תועד הבדל בדיווחי תסמינים בדרכי שתן תחתונות בין נשים שחורות או לבנות.

במרבית הגברים והנשים עם תסמינים בדרכי שתן תחתונות מדובר היה בתסמינים בדרגה בינונית (54% מהגברים ו-64% מהנשים).

התסמין הנפוץ ביותר בכללותו היה דלף לפני הגעה לשירותים (אי-נקיטת שתן עקב דחיפות). התסמינים הבאים הנפוצים ביותר בגברים ובנשים כללו נוקטוריה ותכיפות מתן שתן.

החוקרים כותבים כי הממצאים מעידים כי בכלל התחומים הקוגניטיביים זוהה, תסמינים בדרכי שתן תחתונות נקשרו עם ציונים נמוכים יותר במבחנים הקוגניטיביים. הם זיהו הבדלים מעטים במבחן Six-Item Screener, אך כאשר ניתחו את הנתונים עודות לפי ציון נמוך מ-4 נקודות המעיד על ליקוי קוגניטיבי, הם זיהו קשר מובהק סטטיסטית עם תסמינים בדרכי שתן תחתונות.

מהתוצאות עולה כי נוכחות תסמינים בדרכי שתן תחתונות נקשרה בקשר עקבי עם ציונים נמוכים יותר במבחנים קוגניטיביים להערכת שטף דיבור, תפקוד ניהולי וזיכרון.

זיהוי השינויים העדינים בתפקוד הקוגניטיבי בקשישים עם תסמינים בדרכי שתן תחתונות עשוי להשפיע על החלטות הטיפול. לדוגמא, ניתן לעודד ולייעץ למטופלים להקפיד על פעילות גופנית וקוגניטיבית ולהימנע משימוש בתרופות אנטי-כולינרגיות.

מתוך כנס ה-AGS

לידיעה במדסקיפ

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה