Geriatrics

חיסון כנגד פנאומוקוק מפחית את הסיכון לאשפוזים בקרב קשישים (JAMA Int Med)

בקשישים שקיבלו את החיסון PCV13 (או Pneumococcal Conjugate Vaccine) תועד סיכון מופחת לאשפוז בשל דלקת ריאות, גם במקרים בהם סבלו ממחלות רקע אשר לוו בסיכון מוגבר לסיבוכים עקב הזיהום, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Internal Medicine.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי דלקת ריאות הינו אחד הגורמים המובילים לתמותה בארצות הברית, כאשר קשישים מצויים בסיכון גבוה במיוחד לתמותה. ועידת ה-ACIP של המרכז לבקרת מחלות ומניעתן המליצה כי כלל המבוגרים מעל גיל 65 שנים יקבלו את חיסון PCV13 והחיסון מומלץ כיום גם ליילודים וילדים.

החוקרים התבססו על נתוני מאגר Medicare וזיהו כי פחות מ-1% מהמבוטחים בסוף שנת 2014 קיבלו מנה של חיסון PCV13 וכ-71% לא קיבלו חיסון כנגד פנאומוקוק. קרוב לשליש ממבטחי Medicare באותה עת קיבלו את החיסון PPSV23 (או Pneumococcal Polysaccharide Vaccine), מהדורה ישנה יותר של החיסון. החוקרים לא בחנו את התועלת של חיסון זה כנגד דלקת ריאות.

עד סוף שנת 2017, פחות ממחצית ממבוטחי Medicare נותרו לא מחוסנים כנגד הנגיף. כאחד מכל חמישה קיבל מנה יחידה של חיסון PCV13 וכ-20% קיבלו מנות של PCV13 וגם PPSV23.

עד שנת 2017, שיעור האשפוזים ירד בקרב אלו שקיבלו חיסון PCV13. בקרב אלו שקיבלו רק חיסון PCV13, 131.4 מבין 100,000 מחוסנים אושפזו, בממוצע בכל חודש. שיעור האשפוזים בקרב לא-מחוסנים היה גבוה ב-6.7% לאחר תקנון לגורמים כולל גיל, גזע, או שימוש בשירותים רפואיים (p<0.05).

בקרב חולים עם מחלות כרוניות ומצבי דיכוי חיסוני תועד סיכון נמוך ב-5.8% לאשפוז עקב דלקת ריאות, בהשוואה לאלו שלא חוסנו (P<0.05). ההבדל לאחר שמטופלים מבוגרים קיבלו את החיסון היה בולט יותר בקרב מבוטחים בסיכון נמוך, כאשר חיסון PCV13 לווה בסיכון נמוך ב-15.1% לאשפוזים בקבוצה זו (P<0.05).

מממצאי המחקר עולה כי חיסון PCV13 מלווה בהפחתת אשפוזים עקב דלקת ריאות בקרב מבוטחי Medicare בגילאי 65 שנים ומעלה, אשר רובם סובל ממחלות רקע. עליה בהיקף החיסונים כנגד דלקת ריאות ושימוש בחיסונים חדשים עשוי לסייע בהפחתת אשפוזים נוספים עקב דלקת ריאות במבוגרים.

 

JAMA Int Med, Dec 1, 2022

 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה