Geriatrics

מהם עקרונות בחירת הטיפול בעזרת ECMO בחולי COVID-19 ? (מתוך Annals of the American Thoracic Society )

מאת נעה גנזבורג, Bsc

370 חולי COVID-19 טופלו בעזרת ECMO ברחבי העולם נכון ל-16 לאפריל, לפי מאגר ELSO . הטיפול ב- ECMO מאפשר להזרים ולחמצן את דם החולה מחוץ לגופו, ומחליף את פעילות לב והריאות. מדובר בטיפול מורכב, המצריך החדרתו של המכשיר על ידי מנתח, צוות מיומן להפעלתו של המכשיר, כמו גם ניטור של המטופל 24/7.

הנחיות טיפול חדשות ב-ECMO בחולי COVID-19 פורסמו בAnnals of the American Thoracic Society . ומטרתן למקסם את יעילות הטיפול בסיטואציה של מחלת ה-COVID-19.

סיכומן של ההנחיות פורסמו במדפייג’ טודיי.  לדברי הכותבים, מרכזי טיפול נזדקקים להנחיות כיצד להשתמש ב-ECMO, טיפול המצריך כאמור משאבים רבים, מיומנות גבוהה וניטור המשכי.

במרכזי טיפול רבים העמוסים לעייפה בטיפול בחולי COVID-19 ; וכשמחלקה מוצפת בחולים קשים, כיצד, אם בכלל, אפשר להשתמש במשאב יקר זה?  הכותבים מציינים את הצורך בהנחיות טיפול ברורות לגבי הטיפול ב-ECMO בזמן הפנדמיה- ברמת המחלקה- עבור הרופאים המטפלים, וכדי להקל על השמה של טיפול נמרץ שהוא יעיל ושוויוני בחולים.

ההנחיות צריכות לכלול קריטריונים ברורים להפסקה של הטיפול, אם לא סביר שהטיפול יצלח בחולה ואם חולים אחרים בעלי סיכוי טוב יותר להנצל נזקקים לו. כותבי ההנחיות מציעים כי הטיפול ב-ECMO צריך להנתן רק לבעלי סיכוי טוב להשרדות: לדבריהם, מדובר בחולים צעירים יותר הסובלים מכשל נשימתי חריף, אך ללא מחלות רקע חמורות או כשל תפקודי של איברים אחרים.

ב- ELSO  ( ר”ת Extracorporeal Life Support Organization) פרסמו בחודש שעבר הנחיות טיפול ב-ECMO שהנחו את הרופאים לגבי חשיבות הבחירה של החולים שיועלו על הטיפול. גיל המטופל ומחלות מקבילות הן נקודות חשובות במהלך הבחירה. גם היכולת לתקן את הנזק הריאתי שנגרם במחלה, או הסיכון לזיהום ריאתי שניוני, מקומן של תרופות נגד נגיפים – לכל אלה השפעה על הצלחת הטיפול.

בהנחיות מצוין כי שיקולים אתיים הם חלק מתהליך קבלת החלטות עבור העלאת חולים על הטיפול ב-ECMO, במהלך מגיפה, ויש צורך בבחינת הנחיות הטיפול באופן שגרתי ככל שמהלך המגיפה מתפתח.

מעקב אחר בחולים ספציפיים צריך להיות מנוטר גם במבחינת משכו של הטיפול – הורדה של חולה מהטיפול אינו תלוי רק במשך הזמן שהחולה נדרש אליו, אלא גם לגבי הסיכוי של החולה להתאושש ממנו.

https://www.medpagetoday.com/infectiousdisease/covid19/86003

 

הערת המערכת:  רק אתמול והיום דיווחנו על ההסתייגויות של יו”ר האיגוד לרפואה פנימית ויו”ר הר”י לטיוטת המלצות באשר למתן טיפול הנשמה ו/או ECMO לחולי קורונה קשים, שכן הטיוטה כללה קריטריונים כמו גיל המטופל, מידת המוביליות והייצרנות. הדיווח הזה מחזק את הגישה שהשיקול המרכזי שיש לקחת בחשבון (מעבר לרצון המטופל) הוא השיקול הרפואי וסיכויי הצלחת הטיפול.

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה