Geriatrics

שימוש בסטטינים לכל האוכלוסיה הקשישה למניעה ראשונית עשוי להיות יעיל מבחינת עלות/תועלת במידה ואין עלייה בסיכון לתופעות לוואי (Ann Intern Med)

כולסטרול עורק

אנליזה כלכלית-רפואית המתפרסמת החודש ב-Annals of Internal Medicine מגיעה למסקנה לפיה טיפול בסטטינים גנריים בכלל האוכלוסייה בגילים 75-94 בארה”ב למשך 10 שנים לצורך מניעה ראשונית של אוטם שריר הלב (MI) ומוות קרדיווסקולרי יהיה מוצדק וכדאי מבחינת שיקולי עלות/תועלת, וזאת במידה ולא יילקחו בחשבון תופעות לוואי ספציפיות לאוכלוסייה הגריאטרית (כאבי שרירים, חולשה) והפרעות קוגניטיביות קלות.

הערכת המחברים היא שסיכון של בין 10%-30% לתופעות הלוואי הנ”ל ינטרל את תוספת התועלת הקרדיווסקולרית, והתוצאה נטו תהיה שלילית.

לדעת מחבר מאמר המערכת שניתח את המחקר, המסר המרכזי החשוב של המחקר הוא שלמרות העלות הנמוכה של סטטינים גנריים ופוטנציאל התועלת הקרדיווסקולרי הגדול, גם עלייה קלה בסיכון לתופעות לוואי תפר את האיזון ותגרום לנזק שעולה על התועלת.

החוקרים עשו שימוש במודל מדיניות מחלות קרדיווסקולריות עם נתונים מתוך ה-NHANES (ר”ת של National Health and Nutrition Examination Survey ) ומימצאים מתוך המחקר הפרוספקטיבי של פרבסטטין בקרב קשישים (מחקר PROSPER) שכלל מטופלים בגילים 70-82 , גברים ונשים, שבו הוערכות התועלות הפוטנציאליות, והנזקים, ועלויות הטיפול בסטטינים גנרים למניעה ראשונית עבור אוכלוסייה בגילים 74-94 .

המודל שבנו חזה כי במידה וכל האוכלוסייה הזו תטופל בסטטינים, המשמעות היא שיתווספו 8 מיליון משתמשים, וימנעו 105,000 (4.3%) אירועים של MI ו-68,000 (2.3%) מקרי מוות קרדיווסקולרי . תוצאות אלה יגרמו לכך שיהיה חיסכון  של 197,000 שנות נכות (DALY) במחיר של 25,200 $ לכל DALY . סף העלות המקובלת לצורך אימוץ תרופות וטכנולוגיות הוא 50,000 $ ל-DALY , כך שאסטרטגיה טיפולית זו יכולה להיחשב ל-COST EFFECTIVE .

החוקרים ביצעו ניתוחי רגישות למודל ומצאו שהיחס החיובי של העלות/תועלת נשמר גם כאשר נלקחו בחשבון עלויות גבוהות יותר של סטטינים, וגם כאשר העריכו שהאפקטיביות של הסטטינים במניעת אירועים קרדיווסקולרים בקבוצת גיל זו תהיה קטנה יותר. אך כאמור, כאשר נלקחו בחשבון תופעות לוואי ספציפיות לקבוצת גיל זו וההשלכות שלהן על תפקוד (בשכיחות של בין 10-29%) הנזקים בשל כך עלו על התועלת הצפוייה מהירידה באירועים הקרדיווסקולריים .

לדעת החוקרים, על הרופאים המטפלים לקחת בחשבון שמטופלים קשישים נמצאים בסיכון מוגבר לפתח מיאלגיה , חולשה והפרעה קוגנטיבית . כמו כן הם מציינים כי קיימות עדויות לכך שרמות כולסטרול גבוה מעל גיל 85 קשורות להישרדות גבוהה יותר.

המחברים מסכימים עם ההנחיות הקיימות של ה-ACC/AHA לגיל המבוגר אשר מדגישות את הצורך בדיון בין הרופא למטופל באשר להחלטה אם לטפל בסטטינים או לא בהתאם להערכה הספציפית לגבי התועלת הצפוייה מול הסיכונים האפשריים.

Ann Intern Med2015; 162:533-541.

הערת המערכת: נראה שניתן לאמר על בסיס האנליזה הו שככל שהסיכון לתפעות לוואי מוערך כנמוך יותר, וככל שהסיכון הקרדיווסקולרי גבוה יותר – יש מקום להמשיך/להתחיל בטיפול בסטטינים למניעה ראשונית, ולהיפך.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 1 - היפוגליקמיה

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 1 - היפוגליקמיה

    לפניכם מפגש ראשון מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש הראשון עוסק בהיפוגליקמיה. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות חברת נובו נורדיסק

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 3 - אינסולינים ארוכי טווח

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 3 - אינסולינים ארוכי טווח

    לפניכם מפגש שלישי מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש השלישי עוסק באינסולינים ארוכי טווח. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות חברת […]

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 4 - טכנולוגיות בסוכרת

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 4 - טכנולוגיות בסוכרת

    לפניכם מפגש רביעי מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש הרביעי עוסק בטכנולוגיות בסוכרת. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות חברת נובו […]

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 2 - טיפולים מתקדמים במבוגר הסוכרתי

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 2 - טיפולים מתקדמים במבוגר הסוכרתי

    לפניכם מפגש שני מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש השני עוסק בטיפולים מתקדמים במבוגר הסוכרתי. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות […]

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 5 - רפואה מותאמת אישית

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 5 - רפואה מותאמת אישית

    לפניכם מפגש חמישי מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש החמישי עוסק ברפואה מותאמת אישית. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות חברת […]

  • הפרעות ראיה מלוות בסיכון מוגבר לדמנציה בקשישים (Am J Ophthalmol)

    הפרעות ראיה מלוות בסיכון מוגבר לדמנציה בקשישים (Am J Ophthalmol)

    ירידה בראיה וברגישות לניגודיות מלוות בסיכון מוגבר להיארעות דמנציה בקשישים וירידה ברגישות לניגודיות לאורך הזמן מצויה בקורלציה עם הסיכון להתפתחות דמנציה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Ophthalmology. החוקרים בחנו את הקשר בין תפקודי הראיה ובין הסיכון לדמנציה ב-2,159 גברים ונשים (גיל ממוצע של 77.9 שנים; 54% נשים) ממחקר National Health […]

  • סטטינים עשויים להגן מפני פגיעה בכלי דם משנית לטיפול קרינתי (J Am Heart Assoc)

    סטטינים עשויים להגן מפני פגיעה בכלי דם משנית לטיפול קרינתי (J Am Heart Assoc)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of the American Heart Association עולה כי טיפול קצר-טווח בסטטינים מפחית את הסיכון לנזק כרוני לכלי הדם שנה לאחר טיפול קרינתי, כאשר מתן טיפול ארוך-טווח מבטל לחלוטין את ההשפעה של טיפול קרינתי על כלי הדם. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי שימוש אקראי בסטטינים בזמן טיפול קרינתי נקשר עם […]

  • ג'ורנאל קלאב פדיאטרי: רמות כולסטרול שאינו HDL מילדות לבגרות והקשר בינו לאירועים קרדיווסקולרים (CME, JAMA)

    ג'ורנאל קלאב פדיאטרי: רמות כולסטרול שאינו HDL מילדות לבגרות והקשר בינו לאירועים קרדיווסקולרים (CME, JAMA)

    מחקר שפורסם בעת האחרונה ב-JAMA ביקש לבחון האם טיפול ברמות גבוהות של כולסטרול שאינו HDL מילדות לבגרות עשוי להפחית את הסיכון לאירועים קרדיווסקולרים בעתיד. מתוך הגליון הראשון של מגזין הג'ורנאל קלאב המשולב.

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה