Geriatrics

מבחן אלימות מסייע בהערכת התנהגות אגרסיבית (Am J Psychiatry)

בדיקת סקירה קצרה עשויה לסייע בזיהוי קבוצה קטנה של יוצאי צבא בסיכון מוגבר למעשים אלימים, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש, שפורסם בכתב העת American Journal of Psychiatry.

מסקר שכלל למעלה מ-1,000 יוצאי צבא שלקחו חלק במלחמה בעירק ובאפגניסטן, בנוסף לקבוצה קטנה יותר, שאלון VIO-SCAN (Violence Screening and Assessment of Needs) שימש להערכת חשיפה לקרב, שימוש לרעה באלכוהול, יציבות כלכלית, היסטוריה של אלימות וחשד לתסמונת דחק בתר-חבלתית עם כעסים. מהתוצאות עלה קשר משמעותי בין מדד VIO-SCAN ובין מעשי אלימות או התנהגות אגרסיבית במהלך השנה העוקבת.

במסגרת המחקר הנוכחי נשלחו הסקרים בין יולי 2009 ועד אפריל 2010 למדגם אקראי של יוצאי צבא, ששירתו לאחר ספטמבר 2001. מבין אלו, 1,090 השלימו סקר מעקב לאחר שנה אחת. בנוסף, 197 זוגות של יוצאי צבא ומוסרי מידע אחרים עברו הערכות מעמיקות יותר בין יוני 2009 ועד מרץ 2013, עם מעקב חוזר לאחר שנה אחת.

התוצאות הצביעו על קורלציה משמעותית בין מדד VIO-SCAN ובין אלימות. בנוסף, במדגם הארצי, כל אחד מגורמי הסיכון בנפרד (חשיפה לקרב, אי-יציבות כלכלית, אלימות או מעצרים, שימוש לרעה באלכוהול וחשד לתסמונת דחק בתר חבלתית עם כעס) נקשר עם מעשה אלימות או התנהגות אגרסיבית במהלך השנה העוקבת, אלימות חמורה במהלך השנה העוקבת ומעשה גופני אגרסיבי במהלך השנה העוקבת.

מהערכות העומק עלה כי כל חמשת גורמי הסיכון נקשרו בקשר מובהק סטטיסטית עם אלימות או התנהגות אגרסיבית בשנה הבאה ומעשה גופני אגרסיבי בשנה העוקבת. עם זאת, אלימות חמורה בשנה העוקבת נקשרה בקשר מובהק רק עם חשד לתסמונת דחק בתר-חבלתית עם כעס, שימוש לרעה באלכוהול והיסטוריה של מעצרים עקב אלימות.

כאשר החוקרים ערכו ניתוח סטטיסטי הם מצאו כי כל גורמי הסיכון היו קשורים באופן מובהק עם אלימות או התנהגות אגרסיבית בשנה העוקבת והתנהגות אגרסיבית גופנית אחרת בסקר ארצי ביוצאי צבא. מעבר לכך, כל הגורמים למעט שימוש לרעה באלכוהול נקשרו בקשר משמעותי עם אלימות חמורה בשנה העוקבת.

יחסי הסיכויים הגבוהים ביותר תוארו בנוכחות היסטוריה של אלימות או מעצרים. בנוסף, כל גורמי הסיכון הפרטניים למעט שימוש לרעה באלכוהול וחשיפה לקרב נקשרו באופן מובהק עם התנהגות אגרסיבית אחרת. לסיום, הקשר עם אלימות חמורה במהלך המעקב עלה עם עליה במספר גורמי הסיכון בתחילת המחקר.

מדד של חמש נקודות בסקר הצביע על צפי סבירות לאלימות חמורה בשנה העוקבת של 0.539, בעוד שמדד אפסי הצביע על צפי סבירות של 0.025, ממצאים שתורגמו לסיכויים נמוכים לאלימות חמורה בין מדד של חמש נקודות ומדד אפסי.

הם מוסיפים כי רק ב-1.3% מיוצאי הצבא תועד מדד VIO-SCAN של חמש נקודות.

למרות שמדד VIO-SCAN אינו מספק הערכה מקיפה לסיכון לאלימות ואינו יכול להחליף במלואו שיקול דעת קליני, החוקרים מקווים כי הסקירה תסייע בזיהוי מהיר של יוצאי צבא בסיכון מוגבר לאלימות. לדבריהם, בחולים אלו יש להשלים את כל הבירור הקליני ולדון עימם גורמי הסיכון שלהם ובתכניות להפחתת סיכון זה.

Am J Psychiatry. 2014;171:701-704, 749-757

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 1 - היפוגליקמיה

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 1 - היפוגליקמיה

    לפניכם מפגש ראשון מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש הראשון עוסק בהיפוגליקמיה. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות חברת נובו נורדיסק

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 3 - אינסולינים ארוכי טווח

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 3 - אינסולינים ארוכי טווח

    לפניכם מפגש שלישי מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש השלישי עוסק באינסולינים ארוכי טווח. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות חברת […]

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 4 - טכנולוגיות בסוכרת

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 4 - טכנולוגיות בסוכרת

    לפניכם מפגש רביעי מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש הרביעי עוסק בטכנולוגיות בסוכרת. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות חברת נובו […]

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 2 - טיפולים מתקדמים במבוגר הסוכרתי

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 2 - טיפולים מתקדמים במבוגר הסוכרתי

    לפניכם מפגש שני מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש השני עוסק בטיפולים מתקדמים במבוגר הסוכרתי. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות […]

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 5 - רפואה מותאמת אישית

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 5 - רפואה מותאמת אישית

    לפניכם מפגש חמישי מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש החמישי עוסק ברפואה מותאמת אישית. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות חברת […]

  • תחלואה אימהית חמורה עלולה להשפיע לרעה על הבריאות הנפשית (JAMA Netw Open)

    תחלואה אימהית חמורה עלולה להשפיע לרעה על הבריאות הנפשית (JAMA Netw Open)

    בנשים עם תחלואה אימהית חמורה סיכון מוגבר לפניה למחלקה לרפואה דחופה או אשפוז על-רקע הפרעת מצב נפשי לאורך עד 13 שנים לאחר הלידה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. במחקר העוקבה הרטרוספקטיבי השוו החוקרים את הביקורים בחדרי מיון ואשפוזים בשל מצב נפשי בנשים לאחר-לידה  עם וללא תחלואה אימהית חמורה לאורך 13 […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה