Geriatrics

שכיחות גבוהה של כאב כרוני לאחר אירועים מוחיים (Stroke)

תסמונות כאב כרוני הן נפוצות לאחר אירוע מוחי איסכמי, גם בחולים עם אירועים מוחיים בדרגה קלה עד בינונית, והן מלוות בירידה קוגניטיבית ותלות תפקודית, כך עולה מתוצאות מחקר גדול חדש, שפורסמו בכתב העת Stroke.

לדברי החוקרים, ידוע כי תסמונות כאב כרוני מופיעות לאחר אירועים מוחיים איסכמיים, אך הערכות השכיחות לפי מחקרים קודמים השתנו באופן נרחב, עדות לגודל המדגם הקטן ואוכלוסיות החולים השונות. בנוסף, ההשלכות הקליניות של תסמונות כאב כרוני עדיין אינן מובנות לחלוטין.

החוקרים מצאו כי תסמונות כאב כרוני נפוצות לאחר אירועים מוחיים איסכמיים לא-חמורים, עם שכיחות של כעשרה אחוזים. כאב מרכזי היה הסוג הנפוץ ביותר מבין תסמונות אלו, והיווה כרבע מהמקרים, כאשר דרגה חמורה יותר של אירוע מוחי ודיכאון קודם ניבאו סיכון להפרעה זו.

החוקרים בחנו את הנושא במסגרת מחקר PRoFESSS, מחקר אקראי שהשווה בין גישות טיפול תרופתי שונות או פלסבו בלמעלה מ-20,000 חולים זמן קצר לאחר אירוע מוחי איסכמי, בדרגה קלה עד בינונית, שהיו במעקב למשך תקופה ממוצעת של 30 חודשים.

כחלק מהמחקר חולקו שאלונים סטנדרטיים להערכת כאב כרוני בכל החולים שדיווחו על כאב כרוני מאז האירוע המוחי, והיו ללא היסטוריה של כאב כרוני לפני האירוע המוחי. ניתוח סטטיסטי שימש לקבוע גורמי סיכון וכאב וסוגי כאב לאחר אירועים מוחיים, כמו גם את הקשר בין כאב לאחר אירוע מוחי וליקוי קוגניטיבי ותפקודי.

בסקירה נכללו כ-15,000 משתתפים, מהם 1,665 (10.6%) דיווחו על כאב כרוני חדש לאחר אירוע מוחי. מבין חולים אלו, 431 (2.7%) אובחנו עם כאב מרכזי לאחר אירוע מוחי, 238 אובחנו עם כאב נוירופתי היקפי (1.5%), 208 אובחנו עם כאב עקב ספאסטיות (1.3%) ו-136 משתתפים אובחנו עם כאב עקב תת-פריקה של הכתף (0.9%). 86 חולים דיווחו על יותר מסוג אחד של כאב (0.6%).

לאחר ניתוח רב-משתנים, גורמי סיכון משמעותיים לכל תסמונות כאב לאחר אירוע מוחי כללו דרגה חמורה יותר של אירוע מוחי, מין נקבה, צריכת אלכוהול, דיכאון קודם, נטילת סטטינים או היפרליפידמיה, סוכרת ומחלת כלי דם היקפית.

סוכרת ועישון היו גורמים מנבאים משמעותיים לכאב נוירופתי היקפי, אך לא לכאב מרכזי לאחר אירוע מוחי, ולכן החוקרים שיערו כי לתסמונות אלו אין גורמי סיכון משותפים.

ירידה קוגניטיבית, שהוגדרה כאובדן של למעלה משלוש נקודות במבחן MMSE (Mini-Mental State Examination), תועדה ב-8.8% מהחולים שלא פיתחו כאב כרוני לאחר אירוע מוחי, בהשוואה ל-10.7% מהחולים עם כאב דומה.

החמרה במוגבלות נבחנה לפי מדד Modified Rankin Scale של נקודה אחת, או יותר, תועדה ב-8.7% מהחולים שלא פיתחו כאב כרוני לאחר אירוע-מוחי, בהשוואה ל-13.7% מהחולים עם תסמונות כאב אלו.

הישנות אירועים וסקולאריים מג’וריים הייתה גם כן נפוצה יותר בחולים שפיתחו כאב כרוני.

החוקרים מציינים כי שכיחות כאב כרוני לאחר אירוע מוחי שתועדה במחקר (10.6%) נמוכה מהשכיחות שתוארה במרבית המחקרים הקודמים, עם שכיחות שנעה בטווח 8-55%. עם זאת, הם מוסיפים כי חלק גדול מהמחקרים הקודמים כללו חולים עם אירועים מוחיים חמורים יותר. בנוסף, המחקר הנוכחי לא כלל חולים עם היסטוריה של כאב כרוני, כך ניתן היה לקבוע את שכיחות כאב כרוני שנבע ככל הנראה מאירוע מוחי איסכמי.

Stroke. Published online April 4, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 1 - היפוגליקמיה

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 1 - היפוגליקמיה

    לפניכם מפגש ראשון מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש הראשון עוסק בהיפוגליקמיה. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות חברת נובו נורדיסק

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 3 - אינסולינים ארוכי טווח

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 3 - אינסולינים ארוכי טווח

    לפניכם מפגש שלישי מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש השלישי עוסק באינסולינים ארוכי טווח. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות חברת […]

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 4 - טכנולוגיות בסוכרת

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 4 - טכנולוגיות בסוכרת

    לפניכם מפגש רביעי מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש הרביעי עוסק בטכנולוגיות בסוכרת. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות חברת נובו […]

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 2 - טיפולים מתקדמים במבוגר הסוכרתי

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 2 - טיפולים מתקדמים במבוגר הסוכרתי

    לפניכם מפגש שני מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש השני עוסק בטיפולים מתקדמים במבוגר הסוכרתי. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות […]

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 5 - רפואה מותאמת אישית

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 5 - רפואה מותאמת אישית

    לפניכם מפגש חמישי מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש החמישי עוסק ברפואה מותאמת אישית. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות חברת […]

  • הפרעות ראיה מלוות בסיכון מוגבר לדמנציה בקשישים (Am J Ophthalmol)

    הפרעות ראיה מלוות בסיכון מוגבר לדמנציה בקשישים (Am J Ophthalmol)

    ירידה בראיה וברגישות לניגודיות מלוות בסיכון מוגבר להיארעות דמנציה בקשישים וירידה ברגישות לניגודיות לאורך הזמן מצויה בקורלציה עם הסיכון להתפתחות דמנציה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Ophthalmology. החוקרים בחנו את הקשר בין תפקודי הראיה ובין הסיכון לדמנציה ב-2,159 גברים ונשים (גיל ממוצע של 77.9 שנים; 54% נשים) ממחקר National Health […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה