Geriatrics

הצהרה מדעית מטעם ה-AHA בנוגע לטיפול לאחר שבץ (Stroke)

איגוד ה-AHA (American Heart Association) פרסם הצהרה מדעית מקיפה בנוגע לסיעוד ולשיקום המולטידיציפלינרי במסגרת הטיפול בחולים לאחר שבץ. ההצהרה מסכמת את העדויות הזמינות הטובות ביותר בנוגע לטיפולים לאחר שבץ מוחי וכוללת המלצות לטיפול בחולים ששרדו אירוע מוחי ובבני משפחתם בזמן האשפוז, לאחר השחרור מבית החולים, הטיפול הכרוני והטיפול בחולים הנוטים למות.

המומחים מדגישים את האופי המקיף של הצהרת ה-AHA ומסבירים כי עד כה איש לא ניסה לסכם את כל העדויות בספרות הרפואית בנוגע להערכה ולשיקום של חולים הסובלים מחסרים לאחר אירוע מוחי. ההצהרה כוללת 602 מקורות ופורסמה במהדורת אוקטובר של Stroke.

ההנחיות עשויות לסייע בהדרכת אחיות ושאר חברי הצוות הרפואי בנוגע לאפשרויות ההחלמה בשלבים כרוניים יותר של הטיפול בחולי שבץ.

מהמסמך עולה כי יש עדויות לפיהן חולים ששרדו אירוע מוחי ממשיכים להדגים שיפור במצבם. המומחים מסבירים לחולים כי תפקודי השפה והדיבור עשויים להחלים במשך שנים לאחר האירוע המוחי, בעוד שההחלמה המוטורית הינה מוקד העניין עליו חושבים החולים בשלבים המוקדמים.

המאמר מהווה ניסיון ראשון להתייחס למורכבות הטיפול בחולים לאחר שבץ.

מהמידע שנמסר ברקע להצהרה עולה כי שבץ עודנו סיבה מובילה למוגבלות ארוכת-טווח. כחמישים מיליון חולים ששרדו אירוע שבץ מוחי ברחבי העולם מתמודדים כיום עם המגבלות הגופניות, הקוגניטיביות והרגשיות, וכ-25-74% מהשורדים נזקקים לסיוע נוסף.

סיווג WHO

המאמר כולל את סיווג ה-WHO (World Health Organization) לתפקוד, מוגבלות ובריאות.

ההצהרה מפרטת את התפקידים של חברי הצוות העיקריים ומדגישה את הכישורים המגוונים הנדרשים במסגרת השיקום לאחר שבץ, ושמה דגש על חשיבות הרופאים, האחריות, הטיפול בדיבור, הטיפול הקוגניטיבי והטיפול התעסוקתי.

הכותבים חילקו את הטיפול לשיקום בתנאי אשפוז, טיפול במסגרת מרפאת-חוץ וטיפול בשלב הכרוני.

ההצהרה מספקת סקירה של העדויות בנוגע לבדיקות סקר וטיפולים רפואיים, כולל טיפולי שיקום מסורתיים וטכניקות חדשות.

תמיכה במטפלים

ההצהרה דנה גם בגישה לגורמים אישיים וסביבתיים והדרכה ותמיכה במטפלים. אחת ההמלצות היא כי המטפלים יהיו חברים פעילים בצוות המולטידיציפלינרי עם יעדים משותפים להחלמה.

הכותבים מסבירים כי לא ניתן דגש מספיק לתחומים דוגמת דיכאון בשלב שלאחר השבץ ותקשורת ותפקוד קוגניטיבי.

הצעד הבא הוא להבין מהי הדרך הטובה ביותר להפיץ את ההצהרה, וככל הנראה יפתחו תכנית ליישום והפצת המידע , על-מנת שיגיע לידיים הנכונות.

מקור מומלץ

מומחים בתחום הסכימו כי מדובר בסקירה מקיפה וטענו כי תשמש כמקור לצוותים רפואיים, שכן הרופאים, האחיות, המטפלים ובני המשפחה עשויים למצוא סיכום של כמעט כל הטיפולים הניתנים במסגרת השיקום של חולי שבץ, ביחד עם דרגת העדויות המעידות על תועלת הטיפול. החידוש בסקירה זו הוא בהתייחסות לסביבה החברתית, הגישה לשירותי הבריאות והתמיכה המשפחתית בחולים ששרדו אירוע מוחי.

עם זאת, הם מצאו כי בחלק מהמקרים הדגש שניתן למטה האנליזה במקום למחקרים אינדיבידואליים היה בעייתי. אחת הדוגמאות היא העדות לטיפול בנוגדי-דיכאון במסגרת הדיכאון לאחר שבץ. התוצאה היא הצהרה מעורבת בנוגע לתועלת, בעוד שסקירת מחקרים אינדיבידואליים חושפת עדויות בולטות יותר במחקרים מבוקרים ומאורגנים בצורה טובה יותר.

גורם הזמן

המומחים מסבירים כי מטה האנליזה לא התייחסה לגורם הזמן. מחקרים שנערכו בשבועות הראשונים לאחר שבץ נוטים להצביע על קורלציה הדוקה בין דיכאון והמיספרה שמאלית, בעיקר נגעים קדמיים, בעוד שמחקרים שנערכו מספר חודשים לאחר האירוע נוטים להצביע על היארעות דומה של דיכאון בחולים עם שבץ בהמיספרה הימנית והשמאלית.

הם חשו כי יש נקודות נוספות שהיו חסרות. לדוגמא, דיון בנוגע לסיכון לנפילות לא כלל דגש על נושאים קוגניטיביים דוגמת בלבול ודמנציה, שעשויים להגדיל משמעותית את הסיכון הנ”ל.

אך נראה כי הדבר שהיה הבולט ביותר בהעדרו בסקירה היה “מגילת הזכויות” של חולי שבץ בכל הנוגע למערכת הבריאות הטובה ביותר לחולים ששרדו אירוע מוחי ולבני משפחתם.

Stroke.Published online September 2, 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה