Geriatrics

עלייה בלחץ הדם לאחר קבלת טיפול להורדת לחץ דם והקשר לפעילות רנין (מתוך American Journal of Hypertension)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם בגיליון ספטמבר 2010 של ה- American Journal of Hypertension, עולה כי טיפול תרופתי להורדת לחץ דם עלול לגרום במקרים מסויימים לעלייה בלחץ הדם, בייחוד במטופלים עם פעילות רנין נמוכה המקבלים תרופה מקבוצת חסמי בתא או מעכבי Angiotensin-Converting Enzyme (ACE).

החוקרים כותבים כי תגובת לחץ הדם לטיפול תרופתי להורדת לחץ דם, מושפעת מהשילוב בין הבקרה הפיזיולוגית על לחץ הדם ומנגנון הפעולה של התרופה. כך, תרופות שחוסמות את מערכת הרנין-אנגיוטנסין צפויות להשפיע בעיקר במטופלים עם פעילות רנין גבוהה, ופחות במטופלים עם פעילות רנין נמוכה. במחקר הנוכחי בדקו החוקרים את תגובת לחץ הדם לתרופות ספציפיות להורדת לחץ דם, ואת הקשר של תגובה זו לרמת פעילות הרנין במטופלים.

המחקר כלל 945 משתתפים שלקחו חלק בתכנית להורדת לחץ דם במקום העבודה בשנים 1981-1998. החוקרים מציינים כי לחץ הדם הסיסטולי של המשתתפים היה 140 מ”מ כספית לפחות, וכי בעת ההצטרפות הם לא קיבלו טיפול תרופתי להורדת לחץ דם. המשתתפים קיבלו טיפול בתרופה בודדת להורדת לחץ דם, והתרופות שניתנו כללו תרופות מקבוצת המשתנים, חסמי תעלות סידן, חסמי בתא או מעכבי ACE. החוקרים מדדו את לחץ הדם ורמת פעילות הרנין (Plasma renin activity, PRA) של המשתתפים בעת ההצטרפות, וניטרו את לחץ הדם לאחר 1-3 חודשי טיפול.

מתוצאות המחקר עולה כי עליית לחץ הדם (Pressor response) לאחר תחילת הטיפול התרחשה ב-11% מהמשתתפים שקיבלו חסמי בתא או מעכבי ACE, לעומת 5% מהמשתתפים שקיבלו משתנים או חסמי סידן (p=0.001). החוקרים מציינים כי במשתתפים עם פעילות רנין בשלישון הנמוך והאמצעי שקיבלו חסמי בתא או מעכבי ACE, נצפה שיעור גבוה יותר של עליית לחץ דם לעומת משתתפים שקיבלו משתנים או חסמי סידן.

כמו כן, לחץ דם סיסטולי של 160 מ”מ כספית ומעלה נצפה בשכיחות גבוהה יותר במשתתפים שקיבלו חסמי בתא או מעכבי ACE, לעומת משתתפים שקיבלו משתנים או חסמי סידן. לחץ דם סיסטולי נמוך מ-130 מ”מ כספית היה שכיח יותר במשתתפים עם פעילות רנין בשלישון הנמוך אשר קיבלו משתנים או חסמי סידן, ובמשתתפים עם פעילות רנין בשלישון הגבוה אשר קיבלו חסמי בתא או מעכבי ACE.

לאור תוצאות המחקר כותבים החוקרים כי רמת פעילות הרנין עשויה לזהות את המטופלים עם הסיכוי הרב ביותר להגיב לטיפול התרופתי, וכן לזהות את המטופלים שעלולים לחוות עלייה בלחץ הדם לאחר קבלת הטיפול.

לפיכך ממליצים החוקרים לרופאים המטפלים למדוד את רמות הרנין, על מנת לקבוע מהי התרופה הראשונה המתאימה ביותר לטיפול בלחץ הדם אצל המטופל. לדבריהם, הדבר עשוי להגביר את הסיכוי לאיזון לחץ הדם ולצמצם את הצורך בהוספת תרופות נוספות.

במאמר מערכת שפורסם בתגובה, נכתב כי ייתכן ומדידת פעילות הרנין עשויה לסייע במקרים בהם לחץ הדם אינו מאוזן לאחר טיפול תרופתי, כדי לקבוע האם יש מקום להוספה או הורדה של אחת התרופות.

Am J Hypertens. 2010 Sep;23(9):10311037

Am J Hypertens. 2010 Sep;23(9):929930

לידיעה ב-DocGuide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 1 - היפוגליקמיה

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 1 - היפוגליקמיה

    לפניכם מפגש ראשון מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש הראשון עוסק בהיפוגליקמיה. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות חברת נובו נורדיסק

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 3 - אינסולינים ארוכי טווח

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 3 - אינסולינים ארוכי טווח

    לפניכם מפגש שלישי מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש השלישי עוסק באינסולינים ארוכי טווח. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות חברת […]

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 4 - טכנולוגיות בסוכרת

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 4 - טכנולוגיות בסוכרת

    לפניכם מפגש רביעי מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש הרביעי עוסק בטכנולוגיות בסוכרת. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות חברת נובו […]

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 2 - טיפולים מתקדמים במבוגר הסוכרתי

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 2 - טיפולים מתקדמים במבוגר הסוכרתי

    לפניכם מפגש שני מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש השני עוסק בטיפולים מתקדמים במבוגר הסוכרתי. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות […]

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 5 - רפואה מותאמת אישית

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 5 - רפואה מותאמת אישית

    לפניכם מפגש חמישי מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש החמישי עוסק ברפואה מותאמת אישית. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות חברת […]

  • אפשרויות טיפול תרופתי באלופציה אראטה (U.S. Pharmacist)

    אפשרויות טיפול תרופתי באלופציה אראטה (U.S. Pharmacist)

    אלופציה אראטה, הפרעת שיער אוטואימונית לא צלקתית, הינה בעלת שיעור היארעות של עד כ-2% במהלך החיים ועלולה להשפיע על תחומים פסיכולוגיים, רגשיים וחברתיים. יהונתן ניסן משתף את מאמר העוסק בהפרעה מה- U.S. Pharmacist, בהמלצתו של פרופ’ שוורצברג.

  • הפחתת משקל עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות ממאירויות משנית להשמנה (מתוך כנס ה-ADA)

    הפחתת משקל עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות ממאירויות משנית להשמנה (מתוך כנס ה-ADA)

    במבוגרים עם השמנת-יתר המצליחים לרדת במשקל גופם נרשמה ירידה בסיכון להתפתחות ממאירויות על-רקע השמנה, כך עולה מנתונים שפורסמו במהלך כנס ה-American Diabetes Association. החוקרים השלימו מחקר תצפיתי, רטרוספקטיבי, שכלל נתונים אודות 105,472 מבוגרים עם השמנה ובחנו את הרשומות הרפואיות הממוחשבות ממרפאת קליבלנד בין 2000 עד 2022. נתוני מדד מסת גוף נאספו אודות כל משתתף והחוקרים […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה