Geriatrics

היתרונות הבריאותיים של אכילת דגים עולים על הסיכונים בצריכתם (מתוך JAMA)

לסקירה ספרותית של האפקטים הבריאותיים של צריכת דגים או שמן דגים בתזונה יש מסר מרגיע עבור אוהבי מאכלי ים, עבור כל מי שאוכל דגים בשל סיבות בריאותיות ואולי עבור כולם. רמות של כספית וחומרים מזהמים אחרים בדגים הנמכרים בצורה מסחרית נמוכים ופוטנציאל הסיכונים שלהם מתגמד אל מול יתרונות של ירידות אפשריות בתמותה קרדיווסקולרית, כך עולה ממחקר חדש, שפורסם במהדורת אוקטובר של JAMA.

המסר העיקרי הוא שכל אחד צריך לאכול מנה או שתיים של דגים או מאכלי ים כל שבוע כדי לשמור על הבריאות.

על פי המחקר, צריכה קבועה מעטה של EPA (eicosapentaenoic acid) ו-DHA                  (docosahexaenoic acid) ו-2 שרשרות ארוכות של n-3 PUFAs (polyunsaturated fatty acids) קשורה עם ירידה של 36% בתמותה ממחלה קרדיווסקולרית (P < .001) וירידה של 17% בתמותה הכללית (P = .046). בנוסף, n-3 PUFAs חשובות בהתפתחות מוקדמת של המוח.

הסיכונים הפוטנציאלים של צריכת דגים צריכים להילקח בחשבון בהקשר של יתרונות פוטנציאלים. הימנעות מצריכה מועטה של דגים בשל בלבול בנוגע לסיכונים וליתרונות, יכולה לגרום לאלפי מקרי מוות נוספים של CHD (מחלת לב קורונרית) כל שנה ולהתפתחות נוירולוגית תת אופטימאלית בילדים.

יתרונות פוטנציאלים אלה עצומים בהשוואה לסיכונים הבריאותיים הנמוכים בשכיחותם, אך מאוד מפורסמים, הקשורים עם methylmercury, dioxins ו-PBC (polychlorinated biphenyls), שנמצאו בחלק מסוגי הדגים. העדות מצביעה על פוטנציאל לחסרים נוירו-התפתחותיים בשל חשיפה מוקדמת ל- methylmercury, אך הסיכון עשוי לרדת עם הגבלה של צריכת דגים המכילים ריכוזים גבוהים של החומר.

כמו כן, הסיכון לסרטן עקב צריכת dioxins ו-PBC הנמצאים בדגים הוא זניח, בעיקר כאשר מעמידים את הסיכון מול היתרון של הגנה קרדיווסקולרית. במונחים סטטיסטיים העדות ליתרון קרדיווסקולרי חזק יותר מהסיכון לסרטן. עבור יתרונות, מדברים על מחקרים רנדומאליים ומחקרים פרוספקטיביים בבני אדם, עבור חסרונות, בעצם מדובר בסיכונים תיאורטיים המבוססים בעיקר על מחקרים בבעלי חיים ומספר קטן של מחקרים מוגבלים בבני אדם בריכוזים גבוהים יותר.

לדעת החוקרים יש לשים את הדברים בפרופורציה. יש שטח המקבל כמות עצומה של מחלוקת ומסרים מגוונים המגיעים לציבור הרחב. מסקנות המחקר עקביות עם מה, שאנשים רבים סיכמו והוא שהיתרונות של צריכת דגים עולים על הסיכונים.

יתרונות וסיכונים של צריכם דגים בנשים

המלצת המחקר, שרוב האנשים יכולים להרוויח משתי מנות דגים כל שבוע, מכוונת לא רק לאוכלוסייה הכללית ולאלה עם גורמי סיכון קרדיווסקולרים, אך גם לנשים העשויות להיכנס להיריון או לנשים מניקות, אך ההמלצה היא להימנע מסוגים מסוימים של דגים, אשר יש להם רמות גבוהות יותר של חומרים מזהמים.

לדברי החוקרים, זה חשוב, שנשים בגיל הפוריות ונשים מניקות לא ידאגו כל כך בגלל כספית, שרמתו גבוהה רק בארבעה דגים, שהן לא אמורות לאכול. בכל מקרה, אין צורך שהן ידאגו כל כך עד כדי כך שיורידו את צריכת הדגים הכללית שלהן.

המחקר ממליץ, שנשים אלה ימנעו מדגים כגון כריש, דג חרב, בס מוזהב ומקרל, ושיגבילו צריכה של טונוס גדול (albacore tuna) ל-6 oz פר שבוע על מנת להגביל את החשיפה ל- methylmercury. אך יש להגדיש את החשיבות של צריכה מספקת הכוללת צריכה שבועית של 12 oz של דגים אחרים על מנת לספק כמויות הגיוניות של DHA ולהימנע מירידות נוספות בצריכה, שכבר עתה נמוכה, של דגים ומאכלי ים בקרב נשים.

עבור אנשים עם CHD, המחקר מצביע על כך כי המטרה הנוכחית של 1000 mg פר יום של EPA ו-DHA עשויה להיות גבוהה ממה שצריך בפועל. הניתוח מצביע על כך, שמנות נמוכות יותר יכולות להיות מספיקות, אך בהינתן הסיכון הגבוה של אוכלוסייה זו, וכי רוב המידע מגיע ממחקרים של מניעה ראשונית, צריכה של 500 עד 1000 mg פר יום נראית הגיונית.

עבור האוכלוסייה הכללית, צריכה שבועית של 1500 עד 2000 mg של EPA ן-DHA היא הגיונית ויכולה להיות מושגת על ידי מנת יחידה של 6 oz פר שבוע של סלמון או דג דומה לו, או על ידי צריכה תדירה יותר של מנות קטנות יותר מבחינת התכולה שלהן של n-3 PUFA.

ניתוח המידע

על מנת להגיע למספרים אלה, החוקרים ניתחו מחקרים, שהעריכו סיכון למחלה קרדיווסקולרית, אירועים נוירולוגיים או סרטן הקשורים לצריכם דגים או לצריכת n-3 PUFA, וההשפעות של methylmercury, PCBs ו- dioxins. החוקרים התמקדו בעיקר בעדות ממחקרים קליניים רנדומאליים וממחקרים פרוספקטיביים גדולים.

הספרות הציעה כי תמותה בשל CHD ירדה ב-14.6% עבור כל צריכה של 100 mg/d של EPA ו-DHA, הירידה הגיעה לפלטו של 36% בצריכה של 250 mg כל יום. הירידה הכוללת של 17% בתמותה הקשורה עם צריכה של n-3 PUFA נבעה בעיקר מירידה במספר מקרי המוות בשל CHD. סטטינים היו קשורים עם ירידה של 15% בתמותה הכללית במטה אנליזות, שנעשו לאחרונה.

אזהרה גדולה במחקר מתייחסת לאנשים, שאוכלים דגים לא ממקורות מסחריים. חלק מהאגמים באיים בארצות הברית מזוהמים ברמה גבוהה יותר ב-PBC וב- dioxins. אז אדם, שדג דגים ואוכל אותם צריך להתייעץ ולבדוק מה הרמות של PCBs ו- dioxins בדגים השונים.

לסיכום, מי שאוכל מנת דג אחת או יותר פר יום, רק כדי להיות בטוח שהוא מקבל את הרמה הרצויה, צריך לוודא שהוא אוכל מגוון דגים, כדי לוודא שלפחות חלק מהם מכילים רמות נמוכות של כספית.

JAMA. 2006;296:1885-1899

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • מזון אולטרה-מעובד מעלה את הסיכון ללופוס בנשים (Arthritis Care & Research)

    מזון אולטרה-מעובד מעלה את הסיכון ללופוס בנשים (Arthritis Care & Research)

    צריכה רבה של מזון אולטרה-מעובד מעלה ביותר מ-50% את הסיכון לאבחנה של לופוס בנשים, עם סיכון גבוה כפליים באלו עם נוגדנים כנגד דנ”א סליל כפול, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Arthritis Care & Research. במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים אודות 204,175 נשים ממחקר Nurses’ Health Study בין השנים 1984-2016. המשתתפים השלימו שאלוני […]

  • האם אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 מעכבים משמעותית את התרוקנות הקיבה? (Am J Gastroenterol)

    האם אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 מעכבים משמעותית את התרוקנות הקיבה? (Am J Gastroenterol)

    בקרב חולים שטופלו באגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 תועד עיכוב מתון בלבד בהתרוקנות קיבה של מזון מוצק ולא תועד כל עיכוב משמעותי בהתרוקנות נוזלים, בהשוואה לאלו שקיבלו פלסבו, עדות לכך שייתכן ואין צורך בהפסקת הטיפול בתרופות אלו לפני התערבות ניתוחית, כך כותבים חוקרים במאמר שפורסם בכתב העת American Journal of Gastroenterology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אגוניסטים […]

  • התועלת של Tofacitinib בטיפול בחולים עם התלקחות חמורה של קוליטיס כיבית (Am J Gastroenterol)

    התועלת של Tofacitinib בטיפול בחולים עם התלקחות חמורה של קוליטיס כיבית (Am J Gastroenterol)

    במאמר שפורסם בכתב העת American Journal of Gastroenterology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים עם התלקחות חמורה של קוליטיס כיבית, משלב Tofacitinib (קסלג’אנז) עם קורטיקוסטרואידים לווה בשיפור תגובה לטיפול והפחתת הצורך בטיפול הצלה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי טיפול תוך-ורידי בקורטיקוסטרואידים מהווה את המרכיב העיקרי של הטיפול בחולים מאושפזים עם התלקחות […]

  • חשיפה לזיהום אוויר לפני לידה מלווה בסיכון מוגבר לשיתוק מוחין (JAMA Netw Open)

    חשיפה לזיהום אוויר לפני לידה מלווה בסיכון מוגבר לשיתוק מוחין (JAMA Netw Open)

    חשיפה לפני הלידה לחומר חלקיקי בקוטר של עד 2.5 מיקרומטר מלווה בסיכון מוגבר לאבחנה של שיתוק מוחין בצאצא, כך מדווחים חוקרים מקנדה במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Network Open. החוקרים בחנו את הקשר בין חשיפה לפני הלידה למזהמים באוויר ובין הסיכון לשיתוק מוחין בלמעלה ממיליון לידות במועד באונטריו, קנדה, בין 2002 ועד 2017. חשיפה לפני […]

  • חשיפה לשדה קרב מעלה את הסיכון לכאב כרוני בנשים בצבא (JAMA Netw Open)

    חשיפה לשדה קרב מעלה את הסיכון לכאב כרוני בנשים בצבא (JAMA Netw Open)

    חשיפה לשדה קרב מלווה בסיכון מוגבר לכאב כרוני בקרב נשים בשירות פעיל בצבא ארצות הברית ובנות זוג של אנשי צבא בשירות פעיל, כאשר מצב סוציו-אקונומי נמוך והפרעות פסיכיאטריות מעלות עוד יותר את הסיכון לכאב כרוני, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. החוקרים בחנו את הנתונים ממערכת Military Health System לזיהוי אבחנות של […]

  • טיפול ב-Tirzepatide טוב יותר מ-Semaglutide להפחתת משקל (JAMA Internal Medicine)

    טיפול ב-Tirzepatide טוב יותר מ-Semaglutide להפחתת משקל (JAMA Internal Medicine)

    במבוגרים עם עודף-משקל או השמנת-יתר שטופלו ב- Tirzepatide תועד סיכוי גדול יותר משמעותית להשגת ירידה של לפחות 5%, 10% ו-15% ממשקל הגוף, בהשוואה לאלו שטופלו ב-Semaglutide, ללא תלות בנוכחות או העדר סוכרת, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Internal Medicine. מחקר העוקבה כלל מבוגרים עם עודף-משקל או השמנת-יתר שהחלו טיפול ב-Semaglutide (אוזמפיק) […]

  • שילוב Sorafenib עם TACE משפר הישרדות חולים עם הישנות סרטן כבד (JAMA Oncol)

    שילוב Sorafenib עם TACE משפר הישרדות חולים עם הישנות סרטן כבד (JAMA Oncol)

    בהשוואה ל-TACE (או Transarterial Chemoembolization) בלבד, שילוב Sorafenib עם TACE עשוי להביא לשיפור ההישרדות הכוללת והישרדות ללא התקדמות מחלה בחולים עם הישנות סרטן כבד בשלב בינוני עם חדירה מיקרווסקולארית, כך מדווחים חוקרים במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Oncology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בחולים עם הישנות סרטן כבד בשלב בינוני הפרוגנוזה אינה טובה, כאשר TACE […]

  • הקלה דומה בכאב עם TENS או אופיואידים לאחר ניתוח כיס מרה (Eur J Pain)

    הקלה דומה בכאב עם TENS או אופיואידים לאחר ניתוח כיס מרה (Eur J Pain)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת European Journal of Pain עולה כי טיפול ב-TENS (או Transcutaneous Electrical Nerve Stimulation) בתדירות גבוהה ועצימות גבוהה הוביל להקלה דומה בכאב לאחר ניתוח לפרוסוקפי לכריתת כיס מרה כמו טיפול תוך-ורידי באופיואידים. מדגם המחקר כלל 163 חולים שעברו כריתת כיס מרה בגישה לפרוסקופית בשני מרכזים בשבדיה בין השנים 2019 ו-2023. חולים […]

  • חשיבות איכות הכנת המעי על התוצאות ארוכות הטווח של בדיקות קולונוסקופיה (Am J Gastroenterol)

    חשיבות איכות הכנת המעי על התוצאות ארוכות הטווח של בדיקות קולונוסקופיה (Am J Gastroenterol)

    בקרב מטופלים עם הכנת מעי סבירה או גרועה תועדו שיעורי זיהוי אדנומות נמוכים יותר וסיכון גבוה יותר לתמותה עקב סרטן מעי גס לאחר בדיקת קולונוסקופיה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת American Journal of Gastroenterology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אין מחקרים רבים להערכת טיב הכנת המעי על תוצאות סרטן מעי גס ורקטום […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה