Geriatrics

רמות נמוכות של ויטמין D שכיחות בבנות בריאות (Arch Dis Child)

ממחקר שהתמקד במתבגרות נמצא כי חסר סוב-קליני של ויטמין D הוא ממצא יחסית שכיח, כאשר השכיחות גבוהה עוד יותר בבנות לא-לבנות. לדברי החוקרים, ירידה בחשיפה לשמש היא הגורם העיקרי להבדל ברמות ויטמין D בין בנות לבנות ולא-לבנות, ולא השפעה תזונתית.

החוקרים מזהירים כי חסר ויטמין D במהלך הילדות וגיל ההתבגרות עלול לפגוע בהשגת מסת העצם המקסימלית בסיום התפתחות והבשלת השלד, ולכן מעלה את הסיכון לשברים אוסטופורטים בשלב מאוחר יותר בחיים.

החוקרים בדקו את שכיחות חסר ויטמין D ב-51 בנות (14 לבנות, 37 לא-לבנות), בגילאי 14.7-16.6, שהשתתפו במחקר בבריטניה.

37 בנות (73%) סבלו מחסר ויטמין D, עם רמות 25-hydroxyvitamin D נמוכות מ-30 ננומול לליטר, ו-9 בנות (17%) סבלו מחסר חמור, עם רמות נמוכות מ-12.5 ננומול לליטר.

חציון רמות 25OHD היה גבוה יותר בבנות לבנות, בהשוואה לבנות לא-לבנות (37.3 ננומול לליטר, לעומת 14.8 ננומול לליטר).

עבור כלל הקבוצה, נמצאה קורולציה בין ריכוז 25OHD ובין משך החשיפה היומית לשמש ואחוז שטח הגוף שנחשף לשמש, אך לא עם הצריכה המשוערת של ויטמין D בדיאטה.

לדברי החוקרים, מחקרים קודמים הוכיחו כי הימנעות מחשיפה לשמש מתוך אמונות דתיות ותרבותיות המעודדות לבישת בגדים לכיסוי הגוף, והגבלת פעילויות מחוץ לבית הם גורמי סיכון לחסר ויטמין D בקרב מתבגרים בערב הסעודית.

במאמר מערכת נכתב כי למרות הרמות הנמוכות של ויטמין D ב-37 בנות, לא נמצאה השפעה מיידית ברורה, החוקרים לא מצאו קשר בין רמות ויטמין D ותפקוד השרירים.

עם זאת, החשש הגדול עודנו החסר באספקת מרכיב חשוב בתקופה של צמיחה והתפתחות מהירים, העלול להוביל לבעיות בכלל האוכלוסיה.

הכותב מסכם ואומר כי יש לנקוט באמצעים פשוטים ומעשיים להפחתת השפעת מחלות עצם מוקדמות ובעיות מאוחריות יותר, כולל להזכיר לנשים שחלב שד חסר ויטמין D וכי יש לתת ויטמינים אלו כתוספי מזון ליילודים עד למתן דיאטה מגוונת.

בנוסף, כותב המאמר טוען כי נותר עוד לקבוע כיצד לענות על הצרכים בילדים גדולים יותר ומתבגרים מתרבויות הנמנעות מחשיפה לשמש. ייתכן שפעילות רבה יותר מחוץ לבית תסייע להתמודד עם הבעיה.

Arch Dis Child. 2006;91:549-550, 569-572.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה