Geriatrics

האם פוליאוריה לילית קשורה להפרעה במחזור ההפרשה במהלך היממה של ארגינין וזופרסין ? (מתוך Urology)

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת יולי של Urology, עולה כי NP (Nocturnal polyuria) קשור עם הפרעה במחזור ההפרשה במהלך היממה של AVP (arginine vasopressin).

מאוד חשוב לחקור את האטיולוגיה של נוקטוריה לפני טיפול בחולים המתלוננים על נוקטוריה. ליקוי במחזור ההפרשה במהלך היממה של AVP ועליה בהורמונים משתנים, כגון ANP (atrial natriuretic peptide) ו-BNP (brain natriuretic peptide), המשמשים כסיקור או ניטור לאי ספיקת לב, הם אטיולוגיות חשובות של NP.

מטרות המחקר היו לקבוע אם רמת AVP בשתן יכולה להיות תחליף של רמת AVP בפלסמה, אם הסטטוס האנדוקריני של AVP, תפקוד הלב ומומסים משתנים נמצאים בקורולציה עם נפח מתן השתן הלילי, ואם AVP בשתן יכול להיות כלי יעיל לניטור רמות AVP לצורך אבחון NP הנגרם על ידי רמה לא מספקת של AVP בפלסמה.

במחקר השתתפו 50 נבדקים, שסיפקו דגימות דם ושתן כל 6 שעות בשעה 6 בבוקר ובערב ו-12 בצהרים ובלילה. רמות ANP ו-BNP גם כן נמדדו והמשתנים, שנמדדו היו AVP, אוסמולריות ורמות של נתרן, אשלגן, כלור וקריאטינין בדם ובשתן.

בסך הכל היו 21 חולים עם NP ו-25 חולים ללא NP. ANP, BNP, אלקטרוליטים בדם ובשתן ורמות AVP בפלסמה היו זהים בשתי הקבוצות, אך יחס AVP בשתן וקריאטינין בשתן ואוסמולריות שתן ב-12 בלילה וב-6 בבוקר היו נמוכות יותר משמעותית בקבוצת עם NP לעומת הקבוצה ללא ה-NP. נפח מתן השתן הלילי היה בקורולציה עם רמת יחס AVP בשתן וקריאטינין בדגימות השתן ב-12 בלילה וב-6 בבוקר.

החוקרים מציעים, שמחסור בהפרשת AVP קשור בחלקו ל-NP. למרות שרמת AVP בפלסמה הייתה נמוכה מכדי להעריך את המצב של הפרשת AVP במהלך השינה, רמות AVP בשתן של איסוף שתן לילי ייצגה מצב אנדוקרינולוגי של רמת AVP בפלסמה בלילה וגם הייתה בקורולציה עם נפח השתן הלילי. רמת היחס AVP בשתן וקריאטינין בשתן מוקדם בבוקר יכולה להיות מרקר סיקור אטיולוגי ראשוני לא פולשני לחולים עם נוקטוריה.

Urology. 2006;68:19-23

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה