Geriatrics

צריכת פירות וירקות משפרת את תכולת המינרלים בעצם (Am J Clin Nutr.)

ממחקר חדש עולה כי קיים קשר חיובי בין צריכת פירות וירקות ובין תכולת מינרלים בעצם.

מצטברות עדויות לפיהן לפירות וירקות יש השפעה חיובית על בריאות העצם. עם זאת, מרבית המחקרים עד כה נערכו במבוגרים, ומעט מאוד כללו מתבגרים.

החוקרים בחנו את הקשר בין מצב המינרלים בעצם ובין צריכת פירות וירקות באמצעות בדיקת DEXA (Dual-Energy X-Ray Absorptiometry) למדידת המינרלים בעצם בכל הגוף, בירך, בעמ”ש. כמו כן, נערכו שאלוני בריאות, אורח חיים ופעילות גופנית. המשתתפים ערכו יומני תזונה של 7 ימים, בכדי לקבוע את צריכת פירות, ירקות ונוטריינטים. המדגם כלל 212 בני נוער, בגילאי 16-18 בנים ובנות, 90 נשים צעירות (בגילאי 23-37) ו-134 גברים ונשים מבוגרים יותר (בגילאי 60-83).

בבני נוער, בנים ובנות, ונשים מבוגרות, נמצא קשר חיובי בין תכולת המינרלים בעצם בעמ”ש ובין צריכת פירות. בבנים בלבד, נמצא קשר משמעותי חיובי בין תכולת המינרלים בעצם הפמור ובין צריכת פירות וויטמין C. לא נמצא קשר משמעותי בנשים צעירות או גברים מבוגרים, או בין מדדי העצם וצריכת ירקות בלבד, באף אחת מהקבוצות.

ייתכן שקיים קשר חיובי בין צריכה גדולה יותר של פירות וירקות יש השפעה חיובית על מצב המינרלים בעצם, הן בצעירים והן במבוגרים, בעיקר בעמ”ש ובצוואר הירך. המנגנון הספציפי נותר לא-ברור, אך ויטמין C, אנטי-אוקסידנט אחר ספציפי לפירות, ואורח חיים, עשויים לשחק תפקיד.

מגבלות המחקר כללו יכולת מצומצמת להכליל את התוצאות מאחר שהמשתתפים היו משכילים, אמידים, ובעלי מוטיבציה. צריכה ממוצעת גדולה יותר של פירות וירקות במחקר, לעומת מדגם מייצג באותו גיל באוכלוסיה הכללית, וגודל מדגם קטן.

להמלצה להעלאת צריכת הפירות והירקות, בעיקר בצעירים, יש תועלת רבה, מאחר שהאינדיקציות הן שהצריכה בקבוצת גילאים זו נמוכה מאוד, והתוצאות במחקר הנוכחי מראים כי ניתן להשיג שיפור משמעותי בתכולת המינרלים בעצם. העובדה שלא ניתן היה למצוא כל קשר בין פירות וירקות ובין מצב המינרלים בעצם בנשים צעירות וגברים מבוגרים אינה מעידה כי אין יתרון בהעלאת הצריכה בקבוצות אלו. מצב המינרלים בעצם הינו היבט אחד בלבד בו צריכה גדולה יותר של פירות וירקות עשויה להביא להשפעות חיוביות ארוכות טווח.

במאמר מערכת דנו באפידמיה העולמית של אוסטופורוזיס והצורך הדחוף בדרכים לגשת לבעיה.

מחקרים בעתיד צריכים להתמקד תחילה בהתערבות ארוכת-טווח המתרכזת בצריכת פירות וירקות או מתן אלקאליים כתוספת והערכת מגוון רחב של אינדקסים לבריאות עצם (כולל סיכון לשבר). שנית, מחקרים ניסיוניים (ברמת התא, בע”ח והאדם) לבחון אם אספקטים אחרים של פירות וירקות תורמים למטבוליזם של העצם, ובאילו מנגנונים. אם ניתן יהיה לענות על שאלות אלו, העלאת צריכת פירות וירקות עשויה להיות אלטרנטיבה הגיונית וטבעית לטיפול באוסטופורוזיס, אלטרנטיבה בעלות יתרונות בריאותיים רבים. עם זאת, האתגר הגדול נותר לשכנע את האוכלוסיה המערבית להעלות את צריכת פירות וירקות.

Am J Clin Nutr. 2006;83:1254-1255, 1420-1428

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה