Geriatrics

צריכת Lactalbumin בערב עשוי לסייע בשינה ועירנות בבוקר (Am J Clin Nutr)

ממחקר חדש עולה כי צריכת חלבון Alpha-Lactalbumin (A-LAC) משפרת את השינה ואת העירנות בבוקר. ההשערה היא כי תפקוד סרטונין במוח מווסת את השינה והתהליך הקוגניטיבי, בעוד שאבנורמליות בשינה וכתוצאה מכך הדרדרות התנהגותית מיוחסים לרוב לחסר בפעילות סרטונין במוח. קליטת טריפטופאן, הפרקורסר של סרטונין, במוח, תלויה במספר נוטריינטים המשפיעים על זמינות טריפטופאן דרך שינוי היחס בין רמותיו בפלזמה ובין סך חומצות האמינו הנייטרליות הגדולות האחרות (Large Neutral Amino Acids LNAA) (Trp:LNAA).

A-LAC מכיל את התכולה הגדולה ביותר של טריפטופאן מבין כלל מקורות החלבון בתזונה. מטרת המחקר היתה לקבוע אם צריכת A-LAC בערב העשיר בטריפטופאן (4.8 גרם ל-100 גרם) מעלה את יחס Trp:LNAA ומשפר את העירנות והתפקוד בבוקר שלאחר השינה, בעיקר באנשים עם תלונות בנוגע לשינה.

במחקר השתתפו נבדקים עם תלונות קלות באשר לשינה (n=14) ונבדקים ללא תלונות בנושא השינה (n=14). המשתתפים ישנו במעבדה במשך שני לילות נפרדים. בערב צרכו המשתתפים A-LAC, העשיר בטריפטופאן, או חלבון פלסבו עני בטריפטופאן והחוקרים העריכו את התפקוד בבוקר שלאחר מכן. הם גם בדקו את השינויים בתזונה בשעות הערב מבחינת יחס Trp:LNAA ותיעדו מדדים התנהגותיים (זמן תגובה ושגיאות) ומדדיפ של המוח לתשומת לב במהלך משימה מתמשכת.

נמצא קשר בין צריכת A-LAC בשעות הערב ועליה של 130% ביחס Trp:LNAA לפני שעת השינה (P=0.0001), ירידה קלה בישנוניות (P=0.013), ושיפור תהליכי תשומת הלב של המוח בבוקר שלמחרת (P=0.002). שיפור בתפקודים התנהגותיים חל רק בקרב המשתתפים עם תלונות בנוגע לשינה (P=0.05).

עליה בזמינות טריפטופאן בפלזמה בשעות הערב לקליטה ע”י המוח מגבירה את העירנות הממושכת בשלב מוקדם בבוקר לאחר שינה, ככל הנראה בשל שיפור השינה. עם זאת, דרושות עשויות נוספות, כולל EEG, בפרטים עם תלונות חמורות יותר בנושא השינה. למשל, יתרונות על התפקוד בבוקר עשויות להיות מתווכות בעקבות קיצור זמן התחלת שינה, או שינויים בלטנטיות של REM, מאחר שאלו בעיקר מושפעים בעקבות חסר טריפטופאן אקוטי או ע”י L-Tryptophan.

Am J Clin Nutr. 2005;81:1026-1033

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה