Geriatrics

פעילות סדנטרית מעלה את הסיכון לסרטן שחלות (Am J Epidemiol)

מחקר חדש מצא כי התנהגות סדנטרית, דוגמאת קריאה או צפיה בטלויזיה, קשורה בסיכון מוגבר להתפתחות סרטן שחלות. עם זאת, המחקר לא הצליח לזהות השפעה כלשהי של פעילות גופנית קלה או מתונה על התפתחות המחלה.

המחקרים הרבים שבחנו את הקשר בין פעילות גופנית וסרטן שחלות העלו תוצאות שנעו בין קשר שלילי, העדר קשר ועד קשר חיובי בין השניים. רק מחקר אחד, שנערך בסין, בחן את הקשר בין פעילות סדנטרית, שהיתה קשורה בסיכון מוגבר לסרטן שחלות, שלא הגיעה למשמעות סטטיסטית.

החוקרים בחנו את הנתונים ממחקר American Cancer Society Cancer Prevention Study II, שעקב אחר 60,000 נשים לאחר מנפאוזה בין 1992 עד 2001. במהלך תקופה זו, נרשמו 314 מקרים של סרטן שחלות.

המשתתפות מילאו שאלונים כל שנתיים באשר למשך הזמן שביצעו פעילות גופנית. כמו כן, הנשים נשאלו באשר למספר השעות הממוצע שבילו בישיבה כל יום (פרט לזמן בעבודה).

כאמור, החוקרים לא מצאו קשר בעל משמעות סטטיסטית בין סוג או דרגת הפעילות הגופנית ובין שכיחות סרטן שחלון. עם זאת, נשים שבילו יותר מ-3 שעות מהזמן הפנוי שלהן בישיבה, היו בסיכון מוגבר ב-55% לפתח סרטן שחלות, בהשוואה לנשים שהיו פחות פסיביות (P=0.01). הקשר נותר משמעותי גם לאחר תיקנון ל-BMI, פרטים דמוגרפיים, סיפור משפחתי, הריונות וטיפול הורמונלי חליפי.

לדברי החוקרים, תוצאות מחקרים אחרים עשויות להסביר את הקשר, התנהגות סדנטרית קשורה בהשמנת-יתר והפרעות מטבוליות, המביאות לעליה באסטרוגן, אינסולין והורמונים אחרים, ולכן יכולות לעודד פרוליפרציה של תאים.

החוקרים קוראים למחקרים נוספים בתחום, עם התמקדות במחקרים תצפיתיים להבנת הקשר האטיולוגי בין הורמונים אנדוגנים והתפתחות סרטן שחלות.

Am J Epidemiol 2006;163:709-716.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה