Geriatrics

האם CIMT יעיל לשבץ כרוני? (Stroke)

ממחקר חדש עולה כי Constraint-Induced Movement Therapy (CIMT) יעיל יותר מהטיפול הסטנדרטי לשבץ כרוני. CIMT היא שיטה לשיקום נוירולוגי שפותחה במטרה לשפר את השימוש בגפיים עליונות, הנפגעות יותר לאחר שבץ.

מספר מחקרים מצאו קשר חיובי עם טיפול זה, אך מעולם לא בוצע מחקר עם קבוצת ביקורת מהימנה.

חולים עם חסר מוטורי קל עד בינוני לאחר שבץ, חולקו לטיפול CIMT או לפלסבו. החסר הנוירולוגי נמשך בממוצע 4.5 שנים. טיפול CIMT כלל אימון אינטנסיבי של הגפה העליונה שנפגעה יותר, למשך 6 שעות ביום, במשך 10 ימים רצופים, הגבלת הגפה הפחות פגועה במהלך 90% מזמן הערות, למשך שבועיים, ומספר טכניקות נוספות במטרה לסייע במעבר לחיי היומיום. המשתתפים בקבוצת הפלסבו טופלו במסגרת תכנית לאימון גופני וקוגניטיבי ותרגילי הרפיה למשך אותה תקופת זמן עם אותה אינטראקציה עם המטפלים כמו בקבוצת ההתערבות.

לאחר טיפול CIMT, המשתתפים זכו לשיפור גדול מאוד בתפקוד של הזרוע הפגועה בחיי היומיום, שנמדד באמצעות Wolf Motor Function Test. השיפור נשמר במהלך תקופת מעקב של שנתיים. לא נמצאו שינויים משמעותיים בקבוצת הפלסבו.

התוצאות תומכות בטיפול CIMT לשיקום תפקוד מוטורי בגפה עליונה בחולים עם שבץ כרוני. ממצא מעניין הראה כי נשים זכו לשיפור גדול יותר מגברים.

מגבלות המחקר כללו הבדל במינים בין שתי הקבוצות (48% לעומת 20% נשים בקבוצת CIMT, לעומת קבוצת הביקורת).

CIMT הביא לארגון מחדש במוח, בו אזורים חדשים רבים גוייסו לעצבוב התנועה של הגפה הפגועה. המחקר הנוכחי תומך באפשרות שהפלסטיות הזו של המוח, יכולה להירתם דרך שיטות התנהגותיות או שיקומיות בכדי להביא להשפעות קליניות משמעותיות יותר על חסרים מוטורים כרוניים לאחר נזק נוירולוגי. יש לשקול מחדש את התפיסה לפיה אין טיפול לחולים עם שבץ כרוני.

Stroke. Posted online March 2, 2006.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה