Geriatrics

גירוי נוירומוסקולרי מסייע בשיקום הליכה לאחר שבץ (Stroke)

ממחקר חדש עולה כי גירוי נוירומסקולרי, באמצעות אלקטרודות בתוך השריר, יכול לשפר את יכולת ההליכה בחולים לאחר שבץ, ע”י שיפור הקואורדינציה במרכיבי ההליכה.

החוקרים מציינים כי ההפרעה בקואורדינציה  היא הבסיס לקשיי ההליכה לאחר שבץ.

טיפולים קונבנציונאלים דוגמאת אימון על הליכון, או הליכה, יכולים לסייע מעט, אך משפרים במעט את הקואורדינציה. Functional Neuromuscular Stimulation (FNS) יכול לאפשר לחולים לתרגל תנועות כמעט-נורמליות, ע”י כיווץ שרירים שאינם מופעלים בדרך אחרת.

החוקרים מציינים כי מערכות המשתמשות באלקטרודות שטחיות לא הוכחו כיעילות ביותר ממפרק אחד, אך FNS עם אלקטרודות בתוך השריר, מאפשר אימון של תנועות קרובות למצב נורמלי של מרכיבי ההליכה, בירך, בברך ובקרסול.

בכדי לחקור את יתרונות הוספת FNS לאימון הקונבנציונאלי, החוקרים עקבו אחר 32 חולים שעברו שבץ מעל שנה קודם לכן. הם יכלו ללכת ללא תמיכה אך לא יכלו לבצע הנפה של הרגל (Swing) או עמידה (Stance) באופן נורמלי.

החוקרים העריכו את התוצאות לפי Tinetti Gait Scale, מדד שכלל 12 מרכיבים ובהם מרכיבים דוגמאת התחלת הליכה, יישור הגוף, רציפות הצעד, והרמת הגפה בזמן הנפה (Swing Floor Clearance).

לאחר 12 שבועות, נמצא כי המשתתפים בקבוצת FNS הראו שיפור משמעותי במדדי מרכיבי ההליכה (P=0.003). 9 מהמשתתפים בקבוצת FNS השיגו 2 מתוך 6 נקודות, בעוד 2 נבדקים מהקבוצה השניה השיגו 2 נקודות ומעלה.

יתרה מזאת, הנבדקים עצמם דיווחו על שיפור גדול יותר בתנועה. לא נרשם כל שיפור במדדים אחרים, כולל מרחק הליכה ב-6 דקות.

לסיכום, החוקרים טוענים כי הגישה טובה, ולטענתם העלות קטנה יחסית, של כ-4960$ למערכת FNS והצבת אלקטרודות, ומצדיקה בדיקות נוספות לשימוש באימוני הליכה.

Stroke. 2006;37:172-178

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה