Geriatrics

הורמון גדילה משפר את המטבוליזם של חלבונים בחולי דיאליזה (American Journal of Clinical Nutrition)

ממחקר חדש עולה כי מתן הורמון גדילה (GH) הומני, רקומביננטי, משפר את ההומואוסטזיס של חלבונים בגוף של חולים המטופלים בהמודיאליזה.

תת-תזונה של אורמיה, הנובעת מקטבוליזם של חלבונים, היא פקטור מנבא חשוב, ובלתי-הפיך, לתוצאה גרועה בחולים עם מחלת כליות סופנית (ESRD).

החוקרים הראו בעבר כי מתן IntraDialytic Parenteral Nutrition (IDPN) היתה בעלת השפעה חיובית על הומואוסטזיס של חלבונים, אך היתרונות חלפו כאשר הפסיקו את העירוי. שילוב פעילות גופנית עם IDPN הביא לתוצאות חיוביות נוספות.

במחקר עקבו אחר 7 משתתפים שטופלו ב-3 מינונים יומיים עוקבים של GH, יחד עם IDPN ופעילות גופנית, או IDPN ופעילות גופנית בלבד. מטבוליזם החלבונים נבדק שעתיים לפני הדיאליזה, במשך 4 שעות במהלך הדיאליזה, ובמשך שעתיים לאחריה.

עם GH, מאזן החלבונים בגוף השתפר ב-22%, ואיבוד חומצות אמינו חיוניות לפני הדיאליזה עמד על 18 מ”מול לליטר, בהשוואה ל-71 ננומול לליטר, ללא GH. יתרונות GH נשמרו במהלך הדיאליזה ולאחריה, אך בדרגה נמוכה יותר.

התגובות הנצפות למתן GH במהלך התקופה שלפני ההמודיאליזה, בשילוב עם IDPN ופעילות גופנית, מתווכים ע”י מנגנונים שונים. שיפור במטבוליזם החלבונים עשוי לנבוע ישירות דרך GH המגרה פקטורים שיתחילו את התהליך, או באופן עקיף, דרך שינויים ב-IGF-1 ו-IGF-Binding Protein.

החוקרים מסכמים כי ל-GH יש פוטנציאל תרפואיטי במטופלי דיאליזה. עם זאת, הם מוסיפים כי מאחר שאוכלוסית הנבדקים היתה במצב תזונתי תקין, דרוש מחקר נוסף בכדי להרחיב את הממצאים הללו לחולי CHD, במצבים תזונתיים שונים.

Am J Clin Nutr 2005;82:1235-1243.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה