Geriatrics

סידן, זרחן ומוצרי חלב מגנים מפני אדנומה וסרטן המעי הגס והרקטום (Int J Cancer)

ממחקר חדש עולה כי קיים קשר הפוך בין סידן, מוצרי חלב וזרחן ובין הסיכון לאדנומה ולסרטן המעי הגס והרקטום. מחקרים אפידמיולוגים דיווחו על אפקט מגן של סידן ו/או מוצרי חלב מפני סרטן המעי הגס והרקטום, אך הממצאים לא היו עקביים. בעיקר לא ברור אם הם משתתפים בשלב מסוים ברצף התהליכים Adenoma-Carcinoma.

החוקרים בדקו את הקשר בין צריכת סידן, זרחן וויטמין D במזון ומוצרי חלב ובין הסיכון לפוליפים אדנומטוטיים וסרטן המעי הגס והרקטום בנשים שהשתתפו במחקר French E3N-EPIC.

במחקר של גורמי הסיכון לאדנומה כללו 516 מקרי אדנומה, כולל 175 אדנומות בסיכון גבוה, ו-4,804 נבדקים ללא פוליפים. במחקר של סרטן המעי הגס והרקטום נכללו 172 מקרים ו-67,312 נבדקים ללא סרטן.

החוקרים השתמשו בשאלון למילוי עצמי בתחילת המחקר כדי להעריך את הדיאטה. החוקרים עקבו אחר הנבדקים במשך 3.7 שנים במחקר של אדנומה ובמשך 6.9 שנים במחקר של סרטן המעי הגס והרקטום.

צריכה מוגברת של זרחן הביאה לירידה בסיכון לאדנומה (RR ברביעון העליון, בהשוואה לרביעון התחתון, היה 0.70). נמצא קשר בין עליה בצריכת מוצרי חלב ובין ירידה בסיכון לאדנומה (RR ברביעון העליון לעומת הרביעון התחתון עמד על 0.80).

עבור אף אחד ממוצרי החלב לא נמצא אפקט מגן מפני סרטן המעי הגס והרקטום, פרט לצריכת חלב מוגברת, אך לא נמצאה לכך חשיבות סטטיסטית. לא נרשם כל אפקט עבור ויטמין D.

הממצאים תומכים בהשערה לפיה צריכת סידן וזרחן במזון מקטינה את הסיכון לגידולי המעי הגס והרקטום בכל השלבים ברצף Adenoma-Carcinoma. נראה כי ויטמין D אינו קשור בסיכון לגידולי המעי הגס והרקטום.

Int J Cancer 2005;117:137-144.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה