Geriatrics

תיפקוד אינטלקטואלי ושביעות רצון מהחיים בגיל מבוגר (BMJ)

מהי היזדקנות מוצלחת? דעה נוכחית היא שחיוניות קוגנטיבית הכרחית לאיכות החיים בגיל המבוגר. זה כמובן תלוי ביכולת הקוגנטיבית מגיל מוקדם ומהי הירידה מהשיא הקוגנטיבי. יכולת קוגנטיבית מוקדמת משפיעה גם על בריאות פיזית ואפילו שרידות בגיל מבוגר. אך כמובן שגם אושר ושביעות רצון הם חלק חשוב לזיקנה מוצלחת. אושר תואר כטוב ביותר והמוטיבציה האולטימטיבית לפעילות האדם. נראה כי אין זה קשור ליכולת קוגנטיבית נוכחית. רמה קוגנטיבית בנעורים והשינוי הקוגנטיבי במשך החיים הם סמנים חשובים לחיוניות קוגנטיבית בגיל מבוגר. מחקר זה בחן מידע ייחודי בכדי למצוא מהם הגורמים הקשורים לאושר של בני האדם.

המחקר כלל 550 מבוגרים בריאים יחסית (בדיקת מצב מנטלי 28.2, סטיית תקן 1.7, טווח 18-30). הם קיבלו אותם מבחני יכולת נפשית בגיל 10.9 בממוצע ובגיל 79.1 בממוצע, כולל 3 מדדים קוגנטיבים: יכולת קוגנטיבית מוקדמת, יכולת קוגנטיבית מאוחרת ושינוי במשך החיים.

המשתתפים מילאו שאלון שביעות רצון מהחיים בסקלה של 5-35 (ממוצע 25.3, סטיית תקן 6.1). התאמה בין שביעות רצון ו-IQ  בגיל 11 ו-79 לא היתה משמעותית סטטיסטית. הקשר בין שביעות רצון לשינוי קוגנטיבי היה גם הוא קטן ולא משמעותי. הקשר לא היה שונה משמעותית בין נשים לגברים.

באנשים לא דמנטים מעל גיל 80, שביעות רצון מהחיים בבגרות לא היתה קשורה ל-IQ בילדות או בבגרות ולשינוי קוגנטיבי. ניתן אולי היה לצפות לקשר כיוון שאינטיליגנציה היא מקור מאוד מוערך בחברה, וקוגניציה היא חלק מהזיקנה. העדר קשר כזה ניתן להסביר בשל העובדה שיכולת גבוהה יותר מובילה לחיוביות (עבודה טובה יותר למשל) או לשליליות (מודעות לסגנונות חיים אחרים). שינויים קצרים יותר בתיפקוד קוגנטיבי עשויים להשפיע על דירוג שביעות רצון. אם לאנשים יש יכולת קוגנטיבית מספקת, הבדלים אינדיבידואלים אינם משנים הרבה.

דטרמיננטות התיפקוד הקוגנטיבי ושביעות הרצון מהחיים שונות למדי: שתיהן חשובות לחיים. במטרה להשיג זיקנה מוצלחת הכרחי לדעת לא רק מה מגן על הקוגניציה אלא גם מה חוזה אושר.

BMJ  2005;331:141-142 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה