Genitourinary other

אשלגן ציטרט יעיל בטיפול באוסטאופניה (מתוך Journal of American Society of Nephrology)

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת אוקטובר של Journal of American Society of Nephrology, עולה כי טיפול בסיסי (אלקאלי) יומי במשך 12 שבועות בתוספים של אשלגן ציטרט מביא לעליה של כמעט 2% ב-BMD (צפיפות מינרל העצם) בעמוד השדרה המותני ובעצם הירך בנשים פוסט מנופאוזליות עם אוסטאופניה. תוצאות המחקר מציעות כי ציטרט הופך חלקית את החומציות הגבוהה בתזונה המערבית המודרנית וזה מקדם בריאות עצם טובה יותר.

לדברי החוקרים הם הראו, ש-BMD עלה משמעותית בעמוד השדרה המותני ובירך לאחר 12 חודשי טיפול בכמות הכי נמוכה של אלקאלי (30 mmol של אשלגן ציטרט לא יקר ביום) בנשים פוסט מנופאולזיות עם מסת עצם נמוכה ( ניקודי T בעמוד שדרה מותני של -1 עד -4). הדבר הושג למעשה ללא תופעות לוואי.

הסיבות לשיעורים גבוהים של אוסטאופורוזיס בחברות המערב המודרניות לא ברורות היטב, אך יש השערה, שחלק מזה מוסבר על ידי התזונה המודרנית העשירה בחלבון היוצר חומצה (מוצרי חלב ובשר) ודגנים ועני באשלגן. למרות עניין של יותר מ-70 שנה בנושא, לא ידוע אם חמצת כרונית בדרגה נמוכה הנוצרת מהתזונה המערבית גורמת לאוסטאופורוזיס או אם ניטרול החומצה בתזונה יכול להעלות את מסת העצם בפרטים עם או ללא אוסטאופניה.

החוקרים ניסו לקבוע את התגובה של מסת העצם לעיכול אלקאלי ארוך טווח בנשים ללא מחלת כליה. במחקר השתתפו 131 נשים לא צמחוניות, פוסט מנופאוזליות, שהיו צעירות מגיל 70 (גיל ממוצע 59) ואשר היו בעלות מסת עצם נמוכה (ניקודי T של עמוד שדרה מותני, L2 עד L4, של -1 עד -4), ששמה אותם בסיכון גבוה לשברים. הנשים חולקו רנדומאלית לקבלת טבליות של אשלגן ציטרט או אשלגן כלוריד (3 פעמים ביום, 10 mmol). בנוסף, כל הנבדקות קיבלו סידן קרבונט (500 mg של סידן) ו-400 יחידות של ויטמין D3 ביום. ההוראה הייתה לשמור על התזונה הנוכחית ועל הרגלי הפעילות הגופנית.

BMD הוערך על ידי dual-energy x-ray absorptiometry בנקודת ההתחלה ושוב לאחר 6 ו-12 חודש עבור עמוד השדרה, הירך ואזורים נוספים. המשתנה העיקר היה הבדל בין הקבוצות ב-% השינוי של BMD בעמוד השדרה המותני (L2-L4) מנקודת ההתחלה ולאחר 12 חודש.

עליה משמעותית ב-BMD עם טיפול באשלגן ציטרט

לאחר 12 חודש, BMD ב-L2 עד L4 עלה ב- 0.89% +/- 0.30% בנשים, שקיבלו אשלגן ציטרט וירד ב – -0.98% +/- 0.38% בנשים, שקיבלו אשלגן כלוריד.

הפרשת סידן בשתן ירדה משמעותית בקבוצת האשלגן ציטרט ואילו הפרשת הציטרט בשתן שלהם עלתה משמעותית כאינדיקציה להבססה הסיסטמית. במהלך כל תקופת המחקר, לנבדקות המחקר, שקיבלו את שני סוגי התחליפים, היו ירידות גדולות בלחץ הדם.

הכוח של המחקר טמון בהיותו המחקר הפרוספקטיבי הרנדומאלי הראשון של נבדקות, שהיו בסיכון גבוה לאוסטאופורוזיס או עם אוסטאופורוזיס קיימת. כמו כן, שיעור היענות של 93%, שהיה מאוד גבוה, ואשר אפשר לחוקרים להעריך את היעילות של הטיפול. חולשת המחקר נעוצה במדגם הקטן של הנבדקים, היות והמחקר בוצע במרכז יחיד.

המחקר מדגים כי ניטרול החומצה הנוצרת כתוצאה מהתזונה מעלה את BMD, דבר המוליד את הקונספט, שעומס של חומצה מהתזונה מזיק למסת העצם. המחקר מראה, שניתן להעלות משמעותית את מסת העצם בחולות פוסט מנופאוזליות עם אוסטאופניה על ידי העלאת הצריכה היומית שלהן של אשלגן ציטרט.

בנוסף, לתחליפים הניתנים יש אפקט גדול ופרופיל בטיחות מעולה, למרות שגודל המדגם היה קטן. העובדה, שלשני התחליפים יש אפקטים המורידים את לחץ הדם, מספקת תמריץ נוסף לביצוע מחקרים של מתן ארוך טווח של אשלגן ציטרט.

עם סיום של מחקרים, שיעריכו את האפקט של אשלגן ציטרט על שיעורי השברים, יוכלו לבסס הנחיות יותר מדויקות. כמו כן, חשוב להעריך את האפקטים של אשלגן ציטרט על BMD באוכלוסיות אחרות של נבדקים.

J Am Soc Nephrol. 2006;17:3213-3222

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • משלב פעילות גופנית עם Liraglutide עשוי לסייע בשימור איכות העצם במהלך ירידה במשקל (JAMA Netw Open)

    משלב פעילות גופנית עם Liraglutide עשוי לסייע בשימור איכות העצם במהלך ירידה במשקל (JAMA Netw Open)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open עולה כי משלב פעילות גופנית עם טיפול ב-Liraglutide מהווה גישה יעילה להפחתת משקל המשמרת את צפיפות העצם באתרים בעלי חשיבות קלינית. החוקרים מדנמרק השלימו ניתוח משני של תוצאות מחקר אקראי קודם שכלל 195 חולים (גיל ממוצע של 42.82 שנים) עם השמנת-יתר וללא סוכר, אשר קיבלו טיפול להפחתת […]

  • הפסקת עישון משפרת את תוחלת החיים בכל גיל (Am J Prev Med)

    הפסקת עישון משפרת את תוחלת החיים בכל גיל (Am J Prev Med)

    הפסקת עישון בכל גיל מלווה בהארכת תוחלת החיים הצפויה, כאשר התועלת הרבה ביותר תוארה באלו שהפסיקו לעשן בגיל צעיר, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Preventive Medicine. החוקרים בחנו את ההשפעות המזיקות של עישון וההשפעה החיובית של הפסקת עישון על תוחלת החיים במבוגרים בגילאי 35-75 שנים. שיעורי התמותה הספציפיים לגיל לפי […]

  • מחלת כליות כרונית בשלב מתקדם מלווה בסיכון מוגבר לתמותה בחולים מבוגרים (Kidney Med)

    מחלת כליות כרונית בשלב מתקדם מלווה בסיכון מוגבר לתמותה בחולים מבוגרים (Kidney Med)

    במאמר שפורסם בכתב העת Kidney Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים מבוגרים שלקחו חלק במחקר SPRINT, קצב פינוי גלומרולארי נמוך ללא אלבומינוריה מלווה בסיכון מוגבר לתמותה, אך ללא סיכון מוגבר לאירועים קרדיווסקולאריים. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קיימת מחלוקת באשר לסיווג KDIGO (או Kidney Disease: Improving Global Outcomes) של מחלת […]

  • פעילות גופנית בשעות הערב טובה יותר להפחתת רמות סוכר בדם (Obesity)

    פעילות גופנית בשעות הערב טובה יותר להפחתת רמות סוכר בדם (Obesity)

    פעילות גופנית המבוצעת בעיקרה בשעות הערב מלווה ברמות סוכר נמוכות יותר במבוגרים בעלי אורח חיים יושבני עם עודף-משקל או השמנת-יתר, בפרט באלו עם הפרעה במשק הסוכר, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Obesity. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אימונים גופניים בשעות אחר הצהריים והערב משפרים א משק הסוכר במבוגרים עם עודף-משקל או השמנת-יתר, אך […]

  • תוצאות מבטיחות לטיפול התחלתי משולש בחולים עם סוכרת מסוג 2 (Diabetes, Obesity and Metabolism)

    תוצאות מבטיחות לטיפול התחלתי משולש בחולים עם סוכרת מסוג 2 (Diabetes, Obesity and Metabolism)

    טיפול משולש הכולל מטפורמין, Dapagliflozin ו-Saxagliptin מהווה גישת טיפול יעילה ובטוחה לחולים עם סוכרת מסוג 2 שלא קיבלו טיפול תרופתי קודם, בהשוואה להגברת עצימות הטיפול, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Diabetes, Obesity and Metabolism. ההנחיות הנוכחיות ממליצות על טיפול משולב מוקדם להפחתת הסיכון לסיבוכי סוכרת ומניעת אינרציה קלינית בחולים עם סוכרת מסוג 2. […]

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר תכשיר ביוסימילאר שלישי של Ustekinumab (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר תכשיר ביוסימילאר שלישי של Ustekinumab (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) הודיע על אישור Ustekinumab-ttwe (או Pyzchiva) כתכשיר ביוסימילאר שלישי של Ustekinumab (סטלרה) לטיפול במגוון מצבים דלקתיים. בנוסף, הסוכנות קבעה באופן זמני כי התרופה אינה שונה מהתכשיר המקורי וצעד זה יאפשר לרוקחים בארצות הברית להחליף את התכשיר הביוסימילאר בתכשיר המקור ללא תלות במרשם שניתן מהרופא. התכשיר Ustekinumab-ttwe, אנטגוניסט […]

  • הופעה מוקדמת של סרטן מעי גס ורקטום אינה מחייבת מעקב הדוק יותר (Clin Gastro & Hepatol)

    הופעה מוקדמת של סרטן מעי גס ורקטום אינה מחייבת מעקב הדוק יותר (Clin Gastro & Hepatol)

    בהשוואה לחולים עם אבחנה של סרטן מעי גס ורקטום בגיל אופייני, באלו עם הופעה מוקדמת של המחלה הממארת לא תועד סיכון מוגבר למחלה מתקדמת ולכן אין צורך בבדיקות קולונוסקופיה תדירות יותר בהשוואה להמלצות בהנחיות הנוכחיות, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Clinical Gastroenterology and Hepatology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות העלייה בהיארעות הופעה […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה