Genitourinary other

רמות נמוכות של P66 Shc מנבאות תגובת סרטן שד לכימותרפיה

מחקר חדש מציע שרמות נמוכות של מדכא גידול של החלבון Shc, p66 Shc, יכולות לשמש לזיהוי חולות סרטן שד הנמצאות בסיכון נמוך להתקדמות המחלה. ממצאי המחקר גם מראים כי חולות הנמצאות בסיכון גבוה עתידות להגיב טוב יותר לכימותרפיה.

Shc  הוא חלבון המעורב בתהליכי איתות תאי רבים. Shc  מזורחן קשור עם התפתחות אגרסיבית של סרטן, בעוד ש- p66 Shcמעכב גדילה לא תקינה המקודמת על ידי חלבוני Shc אחרים.

החוקרים השתמשו בבדיקה OncoPlan immunohistochemical בכדי להעריך דגימות רקמה של סרטן שד פולשני ראשוני מקוהורט היסטורי של 2380 נשים. רוב הנשים לא קיבלו טיפול אדג’ובנטי (1663 נשים), בעוד ש-717 טופלו על ידי כימותרפיה. במהלך חציון תקופת מעקב של 13 שנה, 854 נשים עברו רילפס ו-501 מתו מהמחלה.

החוקרים קבעו את הערך המנבא של p66 Shc המבוטא כ-HR עבור הישרדות ספציפית למחלה, תוך שימוש במודלי COX רב משתנים המתוקננים למצב הנודולים, למצב הרצפטורים לאסטרוגן ול-HER2, לגיל ולגודל ול-grade של הגידול.

רמות p66 Shc היו פרדיקטור חזק של הישרדות חופשייה ממחלה בקרב חולות, שלא קיבלו טיפול כימותרפי לפני הרילפקס הראשון שלהן לאחר הסרת הגידול בניתוח (HR-0.47, p=0.001).

בניגוד לכך, p66 Shc לא ניבא תוצאות בחולות, שקיבלו טיפול כימותרפי, (HR-1.00, p=0.98) דבר המציע שרמות p66 Shcיכולות לנבא חוסר תגובתיות הגידול לכימותרפיה.

על מנת לבחון השערה זו החוקרים בדקו את יכולת ההגנה של כימותרפיה בחולים, שחולקו לקבוצות על פי רמות p66 Shc.

OncoPlan  סיווג 60% מהחולות כבעלות סיכון גבוה (רמות p66 Shc נמוכות), ואשר קיבלו הגנה חזקה על ידי הכימותרפיה (HR = 0.51, P = 0.001). ה-40% הנותרות סווגו כבעלות סיכון נמוך להתקדמות המחלה, בקבוצה זו הכימותרפיה הורידה את ההישרדות (HR = 1.9, P = 0.01).

המידע מציע כי רמות p66 Shc בגידולים ראשוניים מזהה חולים עם פרופיל סיכון נמוך, ואשר ירוויחו מעט מהטיפול הכימותרפי. כמו כן, p66 Shc מזהה חולות עם פרופיל סיכון גבוה, אשר ירוויחו הכי הרבה מכימותרפיה.

כש- p66 Shc לא בא לידי ביטוי, הגידול נוטה להיות בעל פרופיל אגרסיבי, ואם החולים הללו לא מטופלים בעזרת כימותרפיה, הפרוגנוזה שלהם גרועה. אך בגלל שמסלול של חלבון P53 תקין בחולים אלה, כלומר תגובת התאים לכימותרפיה שלמה, סוגי הסרטנים הללו מגיבים טוב לטיפול.

בניגוד לכך, ייתכן כי חולי סרטן עם רמות גבוהות של p66 Shc לא יצטרכו טיפול נוסף לאחר שהגידול הוסר בניתוח.

לסיכום, יש צורך במחקרים קליניים נוספים בכדי לאשר ממצאים אלה. מנקודת המבט של הרופא, ברגע שממצאים אלה יאושרו, בדיקה של רמות p66 Shc יכולה להיות כלי אינפרמטיבי לעזור להחליט עם החולה צריך טיפולי כימותרפיה או לא.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה