Genitourinary other

צפיפות השד משפרת מודלי ניבוי של סרטן שד (מתוך J Natl Cancer Inst)

משני מחקרים חדשים, שפורסמו במהדורת ספטמבר של National Cancer Institute, עולה כי הערכת צפיפות השד של נשים על ידי ממוגרפיה יכולה לשפר את יכולת הניבוי של מודל Gail ושל מודלים אחרים המתוכננים להערכת הסיכון של סרטן שד.

אומנם המחברים של מאמר מערכת נלווה ציינו כי יש צורך לטפל במגוון נושאים לוגיסטיים לפני שצפיפות סרטן שד תכנס למודלי הערכת הסיכון של סרטן שד.

במחקר הראשון, החוקרים ניתחו מידע מ-7 רישומי ממוגרפיה ב-BCSC (Breast Cancer Surveillance Consortium) בכדי ליצור מודל ניבוי הכולל את צפיפות השד, שהוא פקטור הקשור ישירות לסיכון לסרטן שד, כפי שהופיע במספר מחקרים שבוצעו לאחרונה. בניתוח זה נכלל מידע של כ- 2.4 מיליון ממוגרפיות.

בנשים פרה מנו-פאוזליות, גיל, צפיפות השד, היסטוריה משפחתית של סרטן שד ופרוצדורה קודמת בשד זוהו כגורמי סיכון משמעותיים לסרטן שד. אותם גורמי הסיכון ציינו גם בנשים פוסט מנו-פאוזליות עם תוספת של גורמי סיכון כגון גזע, אתניות, BMI, מנופאוזה טבעית, טיפול הורמונאלי ותוצאת FP (false-positive) של ממוגרפיה קודמת.

בעוד שהמודל נראה טוב יותר ממודל Gail האחרון בזיהוי נשים הנמצאות בסיכון גבוה, הדיוק שלו בניבוי היה רק בינוני.

במחקר שני, החוקרים חיפשו לשפר את יכולת הניבוי של מודל Gail האחרון על ידי הכללה של צפיפות שד. במחקר השתתפו 7251 נשים, שנרשמו למחקר BCDDP (Breast Cancer Detection Demonstration Project). בנוסף לצפיפות השד, המודל כלל משקל, גיל בעת לידת חי ראשונה, מספר ביופסיות השד השפירות הקודמות ומספר הקרובים מדרגה ראשונה עם סרטן שד.

בדומה למחקר הראשון, החוקרים מצאו כי הניבוי של סרטן שד השתפר, כשצפיפות שד נכללה במודל. הדבר היה נכון עבור נשים פרה ופוסט מנו-פאוזליות.

כותבי מאמר מערכת נלווה הכירו בערך של הכנסת צפיפות שד לשיפור מודלי הניבוי של סרטן שד, אך הם ציינו כי יש צורך לטפל במספר נושאים של אפשרויות ביצוע לפני כן.

ראשית, בעוד שסטנדרטי האיכות של ממוגרפיה משנת 1994 דורשים מדיווחי הממוגרפיה להכיל מסקנה סופית וברורה לגבי הפוטנציאל הממאיר, הם לא דורשים רישום של צפיפות השד. שנית, צפיפות השד המדווחת לא עברה סטנדרטיזציה.

לסיכום, הכנסה של צפיפות שד ואולי של גורמי סיכון נוספים הינה מרגשת בהערכה ההולכת ומתפתחת של כלים לניבוי סרטן שד, אך יש להמשיך לפעול בזהירות עם תיקונים אלה. למודל ניבוי מושלם יהיה ערך מינימאלי אם הגורמים המרכיבים אותו אינם זמינים, אינם מובנים כהלכה או אינם מתוכננים כראוי.

J Natl Cancer Inst 2006;98:1172-1173,1204-1226

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה