Genitourinary other

האם עליה במשקל בתקופה פוסט מנופאוזלית מעלה את הסיכון לחלות בסרטן שד ? (מתוך American Medical Association)

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת יולי של American Medical Association, עולה כי נשים, שעולות במשקלן לפני ובעיקר אחרי מנופאוזה, מעלות את הסיכון שלהן לחלות בסרטן שד, בעוד שירידה במשקל מוריד את הסיכון.

מחקרים רבים ביססו את הקשר בין עליה במשקל ועליה בסיכון לחלות בסרטן שד, אך המחקרים המועטים, שהעריכו את האפקט של שינוי במשקל לאחר מנופאוזה, הניבו תוצאות סותרות.

במחקר השתתפו 49,514 נשים בין הגילאים 30-55, שהיו פרה מנופאוזליות בנקודת ההתחלה בשנת 1976, ללא סיפור של סרטן והפכו לפוסט מנופאוזליות או עברו ניתוח כריתת שחלות דו צדדי במהלך המחקר.

במהלך המעקב בשנת 2002, היו 2376 מקרים של סרטן שד אינבסיבי בקרב נבדקות פוסט מנופאוזליות, שהמשקל שלהם תועד. בממוצע הנשים העלו 12 ק”ג במשקלן מאז גיל 18 ו-3 ק”ג לאחר מנופאוזה.

החוקרים תקננו לערפלנים מרובים של הסיכון, כולל גיל של מנרכי, היריון שלם ראשון ומנופאוזה. כמו כן, נלקחו בחשבון גובה, משקל בגיל 18, שימוש באלכוהול והיסטוריה משפחתית של סרטן שד.

בהשוואה לנשים, שהמשקל שלהן נשאר יציב, ה-RR (adjusted relative risk) היה 1.45 עבור נשים, שהוסיפו 25 ק”ג או יותר מאז גיל 18, ו-1.18 עבור נשים, שהוסיפו 10 ק”ג או יותר לאחר מנופאוזה.

בקרב נשים, שאיבדו 10 ק”ג לפחות לפני מנופאוזה, ה-RR היה 0.84, בעוד שה-RR היה 0.77 בקרב נשים, שאיבדו 10 ק”ג לפחות לאחר מנופאוזה. עבור נשים, ששמרו על איבוד המשקל שלהן לאחר המנופאוזה ה-RR היה 0.43.

עבור כל הקטגוריות, ה-RR היה גבוה יותר בקרב נשים, שלא הפסיקו להשתמש בהורמונים פוסט מנופאוזלים.

בגלל שנשים מועטות ירדו במשקל לאחר מנופאוזה, נשים צריכות להימנע מעליה במשקל במהלך החיים הבוגרים מאשר להסתמך על ירידה במשקל לאחר מנופאוזה בכדי להוריד את הסיכון שלהן לסרטן שד.

JAMA 2006;296:193-201

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה