Genitourinary other

האם יש לעקוב אחר סימפטומים הקשורים לשדיים עד לפתרונם?

על פי ממצאים, שהוצגו ב- ACP-ASIM (American College of Physicians – American Society of Internal Medicine annual meeting ) תלונות של נשים על כאבים בשדיים נפוצות בקרב מרכזי רפואה ראשונית.

במחקר קוהורט השתתפו 2400 נשים בגילאים 40-70, שהגיעו עם תלונות לגבי שדיים במרכזי רפואה ראשונית במהלך תקופה של 10 שנים. המחקר מצא כמעט 23 אפיזודות של סימפטומים בשדיים פר 1000 שנות אדם, כשמתוכם 16% הופיעו עם תלונה בשדיים לפחות פעם אחת במשך 10 שנים.

47% מאפיזודות אלה היו בגלל כאב. התלונה השנייה הנפוצה ביותר הייתה מסה בשד (42%) בעיקר בגילאים 40-49. ב-15% היו שינויים בעור או בפטמה. התלונה הכי פחות נפוצה הייתה גושיות שניתן למששה.

מתוך כל אלה, 4.5% מהאפיזודות הנ”ל היו נשים, שאחר כך אובחנו עם סרטן שד. ממצא זה לא השתנה בהתאם לגיל.

מתוך הנשים, שבתחילה התלוננו על כאב בשדיים ואחר כך אובחנו עם סרטן שד, ל-11% היו מסות בהשוואה לאלה שאובחנו על ידי ממוגרפיה (8% עם ממוגרפיה אבנורמלית) ובדיקות שד קליניות לא תקינות (2%).

למרות שרוב הנשים, שהגיעו לפנימאי עם כאב בשדיים, היו שפירות בטבען, יש להעריך חולה עם סימפטום בשד, ולעקוב אחר הסימפטום עד הוא נעלם, בעיקר בסביבת הרשלנות הרפואית של היום. על מנת להעריך את הסיכון יש להשתמש במודל Gail.

על המנתח, המיילד או הגניקולוג לעשות בדיקות מחדש של ביופסיה או לקבוע אינטרוולים לבדיקות מחדש. לדוגמא, אם אישה היא פרה מנופאוזלית, יש לבדוק מחדש 7-10 ימים אחרי תקופת המחזור האחרון שלה או בזמן שונה במעגל החודשי שלה, כשרקמת השד הכי פחות מושפעת מהסביבה ההורמונלית.

בנוסף, על הפנימאי לטפל בחרדה של החולה ולדאוג לתקשורת מלאה עם הרופא שהפנה אותה לטיפול. על הפנימאי לתעד לחלוטין בתיק החולה כל דיווח על כאב בשדיים ועל מיקום של גושים או מסות יציבות, ולשמור על תיעוד של כל שינוי פיברוטי ולצייר תמונות בתיק, כשיש צורך בכך.

אם הפנימאי לא מרגיש בנוח לסחוט פטמה בבדיקת שד בחולה, שמתלוננת על הפרשות מהפטמה, עליו להשתמש באותה טכניקה של מישוש השד לבדיקת הפטמה. כמו כן, הפנימאי יכול לבקש מהחולה להראות לו את ההפרשות היוצאות מהפטמה.

רוב המנתחים יעשו אספירציה לציסטה מיד. אם הציסטה שפירה וחוזרת ונשנית, הפנימאי לא צריך לנקזה, בעיקר בנשים פוסט מנופאוזליות. החלטה זו צריכה להיות מבוססת על דוח רדיולוג ועל המלצות רדיולוג.

לידיעה ב – Doctor’s Guide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה