Genitourinary other

יותר משליש מקרי המוות בשל סרטן קשורים לתשעה גורמי סיכון שונים (Lancet)

יותר משליש מקרי המוות מסרטן נגרמים בשל 9 גורמי סיכון משתנים, על פי תוצאות מחקר שפורסם בגילליון נובמבר של The Lancet.

ביחס לירידה בתמותה, התקדמות בטיפולי סרטן לא היתה יעילה כמו זו שבמחלות כרוניות אחרות; שיטות סקירה יעילות זמינות רק למעט סוגי סרטן. מניעה ראשונית באמצעות אורח חיים היא עדיין הדרך העיקרית כיום. בדיווח זה, העריכו תמותה מ-12 סוגי סרטן ל-9 גורמי סיכון.

להערכת חשיפה לגורמי סיכון וסיכון יחסי בגיל, מין, ואזור, ערכו החוקרים אנליזה לגורמי סיכון אינדיבידואלים לתמותה לסרטן ספציפי לאזור.

מ-7 מיליון מקרי מוות מסרטן ב-2001, בערך 2.43 מיליון (35%) נגרמו בשל 9 גורמי סיכון שונים. מתוכם, 0.76 מיליון היו במדינות הכנסה גבוהה ו-1.67 מיליון היו במדינות עם הכנסה נמוכה עד בינונית; 1.6 מיליון היו גברים ו-0.83 מיליון היו נשים.

עישון, צריכת אלכוהול, וצריכה נמוכה של פירות וירקות היו גורם הסיכון המוביל למוות מסרטן בעולם כולו במדינות עם הכנסה נמוכה עד בינונית. באזורים עם הכנסה נמוכה, לאירופה ואסיה היה היחס הגבוה ביותר (39%) למוות מסרטן בשל 9 גורמי הסיכון הללו.

לנשים במדינות עם הכנסה נמוכה-בינונית, הדבקה מינית של נגיף הפפילומה (HPV) היתה גם היא גורם סיכון מוביל לסרטן צוואר הרחם. עישון, צריכת אלכוהול והשמנת יתר היו הסיבות החשובות ביותר לסרטן במדינות עם הכנסה גבוהה.

ירידה בחשיפה לגורמי סיכון התנהגותיים וסביבתיים תמנע אחוז נוסף של מקרי מוות מסרטן.

מיגבלות מחקר כללו מספר מקורות לא וודאיים לחשיפה וסיכון יחסי ואי וודות לגבי תמותה מסרטן ספציפי לאזור.

מניעה, סקירה וטיפול ישפיעו על סטטיסטיקת אוכלוסיה רק אם אם הם נגישים, גורמים שתלויים בעיקר בעלות. מיגבלות אלו מחזקות את חשיבות תוצאות המחקר למדיניות ותוכניות שינוי התנהגות לגורמים סביבתיים להפחתת מקרי הסרטן.

לידיעה במדסקייפ

Lancet. 2005;366:1784-1793

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה