Genitourinary other

כאב אבדומינלי ונפיחות עשויים לסייע לזיהוי מוקדם של סרטן שחלה (Cancer)

הערכת רישומי ביקורת הראו נשים עם סרטן השחלה עם סימפטומים כמו כאב אבדומינלי ונפיחות, 6 חודשים לפני האבחנה, דבר המציע כי ניתן היה לעשות אבחנה מוקדמת לחולות אלו, על פי מחקר שפורסם בגיליון אוגוסט של Cancer.

מחקרים קודמים סיפקו תוצאות לא חד משמעיות לגבי האם סימפטומים של סרטן שחלה יכולים להופיע לפני האבחנה. משך הסימפטומים לפני האבחנה עשוי להיות קריטי לפרוגנוזה.

החוקרים ערכו מחקר רטרוספקטיבי בכדי לקבוע:



  • כמה זמן לפני אבחנת סרטן השחלה היו סימפטומים בקבוצת המחקר לעומת ביקורת.


  • בחולות עם סימפטומים, אילו בדיקות אבחון שימשו להערכה.


  • האם קיימת הוכחה כי ניתן לעשות אבחנה מוקדמת בחולות סרטן שחלה רבות.

החוקרים העריכו את דפוס הסימפטומים ואת הבדיקות האבחנתיות המתאימות שעברו נשים עם סרטן שחלה 36 חודשים לפני האבחנה.

המחקר כלל קבוצת מחקר ושתי קבוצות ביקורת. בקבוצת המחקר היו 1,985 נשים בגיל 68 שנה ומעלה עם אבחנת סרטן שחלה מ-1994-1999. נשים מבוגרות (n = 6,024) שאובחנו עם סרטן שד בשלב מוקדם היו בקבוצת הביקורת בראשונה. הקבוצה השניה כללה נשים אקראיות ללא סרטן (n = 10,941) שהיו מתאימות לגיל לקבוצת המחקר.

ארבעת הסימפטומים של נשים עם סרטן שחלה היו סימפטומים גסטרואינטסטינלים, כאב בטן, כאב אגן ונפיחות בבטן. כחודש עד שלושה חודשים לפני האבחנה מצאו החוקרים את השכיחויות הבאות בקבוצת המחקר: כאב בטן (30.6%, יחסי סיכון 6.0 ,95%, 5.1-6.9), נפיחות בטנית (16.5%, 30.9, 95%, 21.4-44.8), סימפטומים גסטרואינטסטינלים (8.4%, 2.3, 95%, 1.8-3.0) וכאב באזור האגן (5.4%, 4.3, 95%, 2.8-6.7). יחסי סיכון מותאמים לנפיחות בטנית עלו משמעותית חודש עד שלושה לפני האבחנה בשתי קבוצות הביקורת.

עם זאת, לקבוצת סרטן שחלה היו סימפטומים חודשים רבים לפני האבחנה בהשוואה לשתי קבוצות הביקורת. ההבדל המשמעותי ביותר בין הקבוצות היה לכאב בטן ונפיחות חודש עד שלושה לפני האבחנה (30.6% לעומת 5.0% ו-4.2%, 16.5% לעומת 0.30% ו-0.20%, בהתאמה).

במהלך 7-9 חודשים לפני האבחנה לסרטן שחלה מצאו החוקרים כי כאב אבדומינלי והדמייה אבדומינלית היו בתדירות גבוהה יותר באופן משמעותי בקבוצת המחקר בהשוואה לביקורת. ממצאים אלו סיפקו הוכחה כי לחולות עם סרטן שחלה יש סימפטומים יחודיים בהשוואה לביקורת לפחות 6 חודשים לפני האבחנה.

מיגבלות המחקר כללו קושי בהשוואה בין משך הסימפטומים עם אלו שדווחו בשאלונים קודמים ובהשוואה ביחס בין חולות סרטן שחלה עם סימפטומים לפני האבחנה לממצאים ממחקר קודם, ואופי רטרוספקטיבי.

הממצאים מראים כי ניתן לאבחן סרטן שחלה מוקדם יותר בחולים בהם האבחנה מעוכבת לפחות 4 חודשים, בגלל שהרופאים הזמינו הדמיה אבדומינלית וביצוע בדיקות גסטרו לפני ביצוע בדיקות שסביר יותר שיאבחנו סרטן שחלה, כמו הדמיית אגן ו/או CA125. יש צורך במחקר נוסף לאשר ממצאים אלו.

Cancer. Posted online Aug. 22, 2005

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה