Genitourinary other

זריקות קולגן כאפשרות לטיפול בנשים עם אי שליטה במתן שתן (Urology)

זריקות קולגן עשויות להיות אלטרנטיבה הגיונית לניתוח לנשים עם אי שליטה במתן שתן בשל לחץ (SUI) לאחר כישלון טיפולים לא פולשניים, על פי תוצאות מחקר אקראי שפורסם בגיליון מאי של Urology.

בגלל שקולגן פחות פולשני מניתוח, הוא מאפשר אלטרנטיבה לטיפול ב-SUI, אומר ד”ר קורקוס מבית החולים היהודי באונ’ מקגיל במונטריאול, קוויבק, קנדה, ושותפיו. תופעות הלוואי של זריקות קולגן לרוב חולפות (תכיפות, אצירת שתן).

מתוך 133 נשים עם SUI, נבחרו באקראי 66 לקבלת זריקות קולגן ו-67 לניתוח כולל 29 לולאות, 19 ניתוחי Burch, ו-6 needle bladder neck suspensions. כ-15 נשים סירבו לטיפול, כך שהאנליזות התבצעו לפי פרוטוקול ו-ITT. נשים שקיבלו זריקות קולגן יכלו לקבל עד 3 זריקות לפני שהטיפול נחשב כישלון. התוצאה העיקרית היתה הצלחה לאחר 12 חודשים, שהוגדרה כפד יבש במשך 24 שעות (</= 2.5 ג’ שתן) לאחר קבלת הטיפול המיועד.

אחוז ההצלחה לאחר 12 חודשים היה 53.1% לאחר זריקות קולגן ו-72.2% לאחר ניתוח, על בסיס אנליזה לפי פרוטוקול. לשתי הקבוצות היתה איכות חיים ככלית וקשורה למחלה דומה.

בממוצע, נשים שעברו ניתוח היו מרוצות יותר מאלו שקיבלו זריקות קולגן (79.6% לעומת 67.2%), אך ההבדל לא היה משמעותי סטטיסטית (P = .228). סיבוכים היו חמורים פחות ובתדירות נמוכה יותר עם הזריקות (36 אירועים ב-23 נבדקים לזריקות לעומת 84 אירועים ו-34 נבדקים עם ניתוח; P = .03). בסה”כ, 35.9% מקבוצת הזריקות התלוננו על תופעות לוואי, כולל 12.6% עם אי שליטה ותכיפות חדשים.

לאחר שנה, אחוז הצלחה עם זריקות קולגן כטיפול ל-SUI היה בערך 19% פחות לעומת הניתוח. יש להתייחס לשינויים באיכות החיים ולשביעות הרצון בשתי הקבוצות ולמספר הסיבוכים החמורים שהיה גבוה יותר לאחר ניתוח. תוצאות המחקר מצביעות על כך שזריקות קולגן עשויות להיות אלטרטיבה לניתוח בחולי SUI.

מיגבלות המחקר כללו הוצאת חולים בהם טיפול קולגן נכשל אך לא כאלו בהם נכשל הניתוח; שימוש בפד של 24 שעות, בגלל תוצאות טעות חיובית; תקופת מעקב מוגבלת של 12 חודשים.

ניתוח נשאר טיפול הבחירה לרוב הרופאים המטפלים ב-SUI בנשים, אך תוצאות המחקר עשויות להגדיר מחדש את תפקיד זריקות קולגן. יעילותן, קלות השימוש, תחלואה נמוכה והחלמה מינמלית צריכות להביא את החוקרים להערכת השימוש לטווח ארוך, תופעות לוואי, ועלויות באוכלוסיות שונות, במיוחד בקשישים ובנשים צעירות ופעילות.

Urology. 2005;65:898-904

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה