Genetics

גורמי סיכון גנטיים חדשים הקשורים ל-Hidradenitis Suppurativa (JAMA Dermatology)

מחקר חדש הראה כי ישנם גורמים גנטיים חדשים שעלולים להגביר את הסיכון להידרדניטיס סופורטיבה (Hidradenitis suppurativa), מחלת עור דלקתית המאופיינת בנגעים הכוללים גושים, מורסות וצלקות פיברוטיות

מחקר חדש הראה כי ישנם גורמים גנטיים חדשים שעלולים להגביר את הסיכון להידרדניטיס סופורטיבה HS – Hidradenitis suppurativa)), מחלת עור דלקתית המאופיינת בנגעים הכוללים גושים, מורסות וצלקות פיברוטיות. באמצעות מחקר אסוציאציה כלל גנומי (GWAS), החוקרים אימתו את הקשר בין הגנטיקה לבין HS עבור שני הלוקוסים הסמוכים לגנים SOX9 ו-KLF5. יתר על כן, חקירה של קורלציה גנטית בין HS לבין מחלות אוטואימוניות כמו גם מחלות דלקתיות הצביעה על קשר חיובי בין HS ומחלות מעי דלקתיות, פסוריאזיס וסוכרת מסוג 2. עם זאת, יש לציין כי לא ניתן להסיק קשר סיבתי בין הגנים הללו לבין הסיכון המוגבר למחלה. החוקר הראשי, פרופ’ חבר גיי’ סייד, מומחה לדרמטולוגיה, אוניברסיטת צפון קרוליינה, צ’פל היל, אמר ש”ממצאים אלו מחזקים את ההבנה הקיימת קיום שקובעת כי HS הינה מחלה הקשורה ככל הנראה לשינויים גנטיים שפוגמים בזקיקי השיער ובתהליך ריפוי פצע”. “מחקרים גדולים יותר יידרשו למציאת גרסאות שעשויות לחזות את חומרת המחלה והתגובה לטיפול”, הוסיף סייד.

המחקר הנוכחי שפורסם ב-JAMA Dermatology, כלל 720 מטופלים שהיו חלק מתוכנית HS ProCARE בארה”ב ובקרות ממחקר שעקב אחר מתבגרים. כדי לחזק את המחקר, החוקרים אספו נתונים מביובנקים נוספים בבריטניה (UK Biobank) ובפינלנד (FinnGen), ומצאו שהווריאנט rs10512572, הממוקם על כרומוזום 17, הראה את הקשר החזק ביותר ב-FinnGen. אחריו, הווריאנט rs17090189 הממוקם על כרומוזום 13 הראה קשר חזק ביותר ב-FinnGen, ואחריו הווריאנט rs5792315, הממוקם על כרומוזום 11, הראה קשר חזק ביותר ב-HS ProCARE. בהמשך המחקר נבדקו אם ישנם מרכיבים גנטיים משותפים בין HS לבין מחלות אוטואימוניות ודלקתיות. התוצאות הראו מתאם גנטי מובהק בין HS ומחלות מעי דלקתיות (P = 0.04), פסוריאזיס (P = 0.03) וסוכרת מסוג 2 (P = 0.04).

לכתבה ב-Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה