Genetics

סיכויי הישרדות נמוכים יותר בבנות עם בקע סרעפתי מולד (J Pediatr)

בבנות עם בקע סרעפתי מולד תועדו סיכויי הישרדות מעט נמוכים יותר, בהשוואה לבנים עם אותו פעם מולד, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Pediatrics.

מחקר העוקבה הרטרוספקטיבי התבסס על נתונים דמוגרפיים וקליניים ממחקר Congenital Diaphragmatic Hernia Study Group להערכת החשיבות של מגדר בתינוקות עם בקע סרעפתי מולד. מדגם המחקר כלל 7,200 יילודים מ-105 בתי חולים ב-17 מדינות בין ינואר 2007 ועד דצמבר 2018.

התוצאים העיקריים היו שיעורי תמותה לאחר 30 ימים, לאחר 60 ימים ובמהלך האשפוז. תוצאים משניים כללו את העלייה במשקל במהלך האשפוז, הזנה וצורך בחמצן לאחר 30 ימים ובעת השחרור מבית החולים.

לאחר תקנון לסמני חומרת המחלה, בבנות עם בקע סרעפתי מולד תועד סיכון גבוה ב-32% לתמותה לאחר 30 ימים (יחס סיכון מתוקן של 1.32, P=0.02), כאשר שיעורי ההישרדות לאחר 30 ימים עמדו על 77.3% בבנות לעומת 80.1% בבנים. ההבדל בין המינים נותר על כנו לאחר 60 ימים, כאשר שיעורי ההישרדות בבנות היו מעט נמוכים יותר בהשוואה לשיעורי ההישרדות בבנים (73.5% לעומת 77.2%, בהתאמה) וכך גם היה בשחרור מבית החולים (70.2% לעומת 74.2%, בהתאמה).

ההבדל בהישרדות בין בנים ובנות היה מוגבל בעיקר לתינוקות שלא חוברו ל-ECMO; בקבוצה זו, שיעורי ההישרדות בבנות עמדו על 77.5%, בהשוואה לשיעורי הישרדות בבנים של 82.1%.

משקל הגוף בלידה של בנות עם בקע סרעפתי מולד היה נמוך יותר בהשוואה לבנים עם אותו מום מולד (2.8 ק”ג לעומת 3.0 ק”ג). כאשר באוכלוסייה זו של תינוקות עם בקע סרעפתי מולד, משקל הלידה הינו גורם המנבא את הסיכון לתמותה.

החוקרים כותבים כי חשוב להבין את ההבדלים המגדריים הללו בתינוקות עם בקע סרעפתי מולד, מאחר ומידע זה עשוי להשפיע על אופן הטיפול באוכלוסיית חולים זו.

J Pediatr, June 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה