Genetics

הנחיות חדשות ממליצות על בדיקות סקר פרה-נטאליות לתסמונת דאון (Obstet Gynecol)

מהנחיות חדשות שפורסמו בגליון ינואר של Obstetrics and Gynecology עולה כי ACOG (American College of Obstetrics and Gynecology) ממליץ להציע לכל הנשים ההרות, בלא קשר לגיל, לערוך בדיקות סקר לתסמונת דאון.

באופן היסטורי, גיל אמהי של 35, או יותר, בעת הלידה, שימש לזיהוי הנשים בסיכון הגבוה ביותר לילד עם תסמונת דאון, ולנשים אלו הומלץ לערוך בדיקות ייעוץ גנטי ודיקור מי שפיר או סיסי שליה.

בשנת 1984 פורסמו מבחנים ביוכימיים לזיהוי תסמונת דאון בנשים צעירות יותר, כאשר נמצא קשר בין רמת חלבון עוברי אמהי נמוכה (AFP) ובין תסמונת דאון, ובעקבות כך, עלתה אלטרנטיבה לגיל בכל הנוגע לקביעת הרף בו יש להמליץ על פרוצדורה אבחנתית פולשנית.

הנחיות אלו פותחו בכדי לסקור ולהעריך את העדויות הטובות ביותר כיום, לשימוש במרקרים סונוגרפיים ומרקרים בסרום כבדיקות סקר בהריון, ולהציע המלצות מעשיות ליישום בדיקות סקר לתסמונת דאון.

בשנים האחרונות פותחו מספר מרקרים ובדיקות סקר לתסמונת דאון, וכן אלגוריתמים המשלבים מרקרים סונוגרפיים ומרקרים מהסרום בטרימסטר הראשון והשני. מרקרים שונים כללו רמות hCG ו-Unconjugated Estriol, בשילוב עם רמות חלבון עוברי בדם האם.

שיעור הגילוי (Detection Rate) בעקבות השימוש בשלושת המרקרים (תבחין משולש) עומד על כ-70%, עם תוצאה חיובית בכ-5% מכלל ההריונות. הוספת בדיקת Inhibin A לתבחין המשולש שיפר את שיעור Detection Rate ל-80%.

יותר ויותר רופאים מציעים לנשים הרות לערוך בדיקות סקר באמצעות מרקרים ביוכימיים, סונוגרפיים, או שילוב של השניים, בכדי לספק הערכה מדויקת יותר של הסיכון האינדיבידואלי לתסמונת דאון. רגישות גבוהה יותר, עם שיעור נמוך יותר של תוצאות חיוביות-שגויות, הובילו לעליה בביצוע בדיקות סקר, וירידה בביצוע דיקורי מי שפיר.

בדיקת סקר נוספת היא הערכת שקיפות עורפית (NT), ממצא מוקדם של מגוון הפרעות כרומוזומליות, גנטיות ומבניות. ההנחיות למדידה סיסטמית של שקיפות עורפית תוקננה, דבר שהוביל לשיפור Detection Rate לתסמונת דאון.

פריצת דרך חשובה בבדיקות הסקר לתסמונת דאון בטרימסטר ראשון נבעה מהצגת מדדי שקיפות עורפית כמכפלת החציונים (Multiple of Median) ושילובה עם free beta-hCG ו-PAPP-A (Pregnancy Associated Plasma Protein A). בדיקות PAPP-A או hCG יעילות כבדיקות סקר בטרימסטר ראשון, אך רמות חלבון עוברי, אסטריול בלתי-מצומד ו-Inhibin A, שימושיות רק בטרימסטר שני.

הנחיות ספציפיות, הנכנסות תחת Level A, הן כדלקמן:


  • בדיקת סקר בטרימסטר ראשון הכוללת שקיפות עורפית ומרקרים ביוכימיים היא בדיקת סקר יעילה לתסמונת דאון באוכלוסיה הכללית. בדיקות אלו מובילות לשיעורי Detection Rate גבוהים יותר, בהשוואה לתבחין המשולש בטרימסטר שני, ושיעורים דומים לתבחין המרובע, עם שיעורי תשובות חיוביות-שגויות דומים.

  • כבדיקת סקר בטרימסטר ראשון, בדיקת שקיפות עורפית לבדה הינה פחות יעילה, בהשוואה לשילוב בדיקת שקיפות עורפית ומרקרים ביוכימיים.

  • בנשים בסיכון מוגבר לאנפלואידיות לאור בדיקות סקר בטריסמטר ראשון, יש להמליץ על ייעוץ גנטי ואפשרות לדגימת סיסי שליה או דיקור מי שפיר בטרימסטר שני.

  • בדיקות שקיפות עורפית להערכת הסיכון לתסמונת דאון צריכה להתבצע רק במרכזים ומומחים העונים על קריטריוני ההכשרה הספציפיים, תיקנון, שימוש בציוד מתאים, והערכת איכות מתמשכת.

  • לנשים הבוחרות בבדיקת סקר בטרימסטר ראשון בלבד לאנפלואידיות, יש להמליץ על בדיקת סקר ל-Neural Tube Defect בטרימסטר השני.

בלא תלות בבדיקות הסקר עליהן ממליץ הרופא, יש למסור למטופלות את כל המידע בנוגע לשיעורי Detection Rate, שיעור תשובות חיוביות-שגויות, יתרונות וחסרונות, מגבלות הבדיקה, הסיכונים והיתרונות בפרוצדורות אבחנתיות, על-מנת שיקבלו החלטה מודעת. מטופלות עשויות לוותר על בדיקות הסקר לתסמונת דאון מאחר והאינפורמציה לא תשפיע על החלטתן לערוך בדיקה אבחנתית או מאחר והן מעוניינות להימנע מתשובה חיובית-שגויה. ההחלטה על בדיקת הסקר תלויה בגורמים רבים, כולל גיל ההריון בעת הביקור הראשון, מספר העוברים, היסטוריה מיילדותית קודמת, היסטוריה משפחתית, זמינות מדדי שקיפות עורפית, רגישות ומגבלות הבדיקה, הסיכון בפרוצדורות אבחנתיות פולשניות, רצון בתוצאות מוקדמות, ואפשרויות להפסקת הריון מוקדמת.

Obstet Gynecol. 2007;109:217-228.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • היסטוריה של הפלות חוזרות מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות דמנציה (Eur J Epidemiol)

    היסטוריה של הפלות חוזרות מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות דמנציה (Eur J Epidemiol)

    בנשים עם היסטוריה של הפלות חוזרות תועד סיכון מוגבר להתפתחות דמנציה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת European Journal of Epidemiology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עוד ועוד עדויות מצביעות על הקשר בין היסטוריה פוריות ורביה, כולל גיל הופעת מחזור ווסת ראשון, ולדנות וגיל בעת הופעת מנופאוזה, ובין הסיכון להתפתחות דמנציה. עם זאת, אין […]

  • האם חרדה מעלה את הסיכון למחלת פרקינסון? (Br J Gen Pract)

    האם חרדה מעלה את הסיכון למחלת פרקינסון? (Br J Gen Pract)

    בחולים עם אבחנה של חרדה סיכון גבוה כפליים להתפתחות מחלת פרקינסון, בהשוואה לאלו ללא הפרעת חרדה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת British Journal of General Practice. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חרדה הינה מאפיין ידוע של השלבים המוקדמים של מחלת פרקינסון, אך אין מידע אודות הסיכון העתידי למחלת פרקינסון באלו עם הופעה חדשה […]

  • היעילות והבטיחות של Donidalorsen כנגד אנגיואדמה תורשתית (N Engl J Med)

    היעילות והבטיחות של Donidalorsen כנגד אנגיואדמה תורשתית (N Engl J Med)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת New England Journal of Medicine עולות עדויות חדשות התומכות במתן Donidalorsen כטיפול מניעתי בחולים עם אנגיואדמה תורשתית לאחר שהוכח כי הטיפול התרופתי הפחית את שיעור התלקחויות המחלה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אנגיואדמה תורשתית הינה הפרעה נדירה, המתאפיינת באירועים חוזרים של נפיחות העלולה להיות מסכנת-חיים.  טיפול מונע ארוך-טווח עשוי […]

  • הנקה עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות פסוריאזיס בגיל צעיר (British Journal of Dermatology)

    הנקה עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות פסוריאזיס בגיל צעיר (British Journal of Dermatology)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת British Journal of Dermatology עולה כי הנקה עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות פסוריאזיס בגיל צעיר. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי פסוריאזיס הינה מחלת עור סיסטמית בעלת מרכיב גנטי, אם כי טריגרים סביבתיים נדרשים להופעת ביטויי המחלה. מחקרים קודמים הצליחו לזהות חלק מהטריגרים הללו, דוגמת דחק, זיהומים וחשיפה לתרופות. מטרת […]

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר את Donanemab לטיפול במחלת אלצהיימר מוקדמת (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר את Donanemab לטיפול במחלת אלצהיימר מוקדמת (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) אישר את הטיפול ב- Donanemab, תכשיר כנגד-עמילואיד, הניתן פעם כעירוי תוך-ורידי אחת לחודש למבוגרים עם מחלת אלצהיימר תסמינית בשלב מוקדם, כולל ליקוי קוגניטיבי קל או דמנציה קלה עם הוכחה פתולוגית לעמילואיד. המומחים מסבירים כי Donanemab אחת לחודש הינו הטיפול הראשון והיחיד כנגד נגעי עמילואיד עם הוכחות התומכות […]

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי הרחיב את ההתוויות לטיפול ב-Durvalumab כנגד סרטן רירית רחם (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי הרחיב את ההתוויות לטיפול ב-Durvalumab כנגד סרטן רירית רחם (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) הרחיב את ההתוויה למתן Durvalumab (אימפינזי) להכללת נשים עם אבחנה חדשה של סרטן רירית רחם מתקדם או חוזר עם חסר MMR (או Mismatch Repair Deficient), בשילוב עם Carboplatin ו-Paclitaxel ולאחר מכן טיפול אחזקה בתכשיר יחיד. המומחים מסבירים כי Durvalumab אושר במקור בשנת 2017 לטיפול בסרטן ריאות מסוג […]

  • תוצאות מאכזבות ל-Trilaciclib לטיפול בסרטן שד גרורתי שלילי לקולטנים להורמונים (מתוך הודעת חברת G1 Therapeutics)

    תוצאות מאכזבות ל-Trilaciclib לטיפול בסרטן שד גרורתי שלילי לקולטנים להורמונים (מתוך הודעת חברת G1 Therapeutics)

    הוספת Trilaciclib לטיפול כימותרפי לא הובילה לשיפור הישרדות כוללת בנשים עם סרטן שד גרורתי שלילי לשלושת הקולטנים להורמונים, כך עולה מתוצאות מחקר PRESERVE 2, כפי שדווח ע”י יצרנית התרופה. המומחים מסבירים כי Trilaciclib הינו מעכב CDK4/6 המאושר בארצות הברית להפחתת שיעורי דיכוי מח עצם על-רקע כימותרפיה בחולים עם סרטן ריאות מסוג SCLC (או Small Cell […]

  • האם Ubrogepant עדיף על טריפטנים לטיפול במיגרנה? (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-AHS)

    האם Ubrogepant עדיף על טריפטנים לטיפול במיגרנה? (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-AHS)

    בחולים עם מיגרנה שהחליפו מטיפול פומי בטריפטנים לטיפול ב- Ubrogepant (אוברלוי) דווח על תוצאות טובות יותר, בהשוואה לחולים שבחרו להחליף לתכשיר אחר ממשפחת טריפטנים, כך עולה מנתונים שפורסמו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Headache Society. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מרבית ההנחיות לטיפול בארצות הברית ממליצות כי חולים ינסו לפחות שני טריפטנים שונים לפני נסיון […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה