Genetics

חוקרים מצאו גן שקשור בהשמנת יתר וסכרת (Nat Gen)

קבוצה של חוקרים צרפתים, הצליחה לזהות גן שקשור בסיכון מוגבר להשמנת יתר ולסכרת מסוג 2, בילדים ובמבוגרים אירופאים.

הגן נקרא ENPP1 (EctoNucleotide Pyrophosphatase Phosphodiesterase), והוא חוסם את השינויים שנגרמים ע”י אינסולין, במבנה של הרצפטור לאינסולין.

לפי החוקרים, שונות בגן זה עלולה לגרום להשמנת יתר, דרך הגברה של הביטוי של ENPP1, שמביאה להגדלה בתנגודת לאינסולין ולהצטברות של שומן.

במחקר בו השתתפו אלפי אנשים, החוקרים בדקו פולימורפיזם באיזור בכרומוזום 6, שידוע כקשור בהשמנת יתר בילדים. החוקרים זיהו 3 וריאנטים של הגן ל- ENPP1, שהיו קשורים בסיכון מוגבר להשמנת יתר קשה במבוגרים. הוריאנטים היו קשורים בסיכון מוגבר ב- 50% להשמנת יתר חולנית במבוגרים, ובסיכון מוגבר ב- 69% להשמנת יתר בילדים.

החוקרים בדקו גם 279 ילדים בקבוצות משקל שונות, ומצאו קשר בין ה- BMI ובין רמות של החלבון ENPP1 בדם. כמו כן, נמצא קשר בין הוריאנטים המועדים להשמנה של הגן ל- ENPP1, ובין רמות גבוהות של החלבון בדם. ילדים עם השמנת יתר שהיתה קשורה בוריאנט של הגן ל- ENPP1, היו עם רמות גבוהות יותר של סוכר בצום, ועם סיכון מוגבר פי 3 לסבול מחוסר סבילות לגלוקוז.

לדברי החוקרים, ממצאי החקר מראים על קשר גנטי בין וריאנטים של הגן ל- ENPP1, ובין השמנת יתר בילדים ובמבוגרים. ייתכן וממצאים אלו, יוכלו לסייע בהבנה טובה יותר של חלק מהמנגנונים של השמנת יתר וסכרת.

Nat Gen 2005 July 17.

לידיעה המלאה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה