Gastro other

שילוב Sorafenib עם TACE משפר הישרדות חולים עם הישנות סרטן כבד (JAMA Oncol)

בהשוואה ל-TACE (או Transarterial Chemoembolization) בלבד, שילוב Sorafenib עם TACE עשוי להביא לשיפור ההישרדות הכוללת והישרדות ללא התקדמות מחלה בחולים עם הישנות סרטן כבד בשלב בינוני עם חדירה מיקרווסקולארית, כך מדווחים חוקרים במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Oncology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בחולים עם הישנות סרטן כבד בשלב בינוני הפרוגנוזה אינה טובה, כאשר TACE לבדו לא הוביל לתועלת הישרדותית משמעותית. Sorafenib הינו מעכב VEGF ו-PDGF  לו עשויה להיות פעילות סינרגיסטית עם TACE לאחר כריתת כבד בחולים עם עדות לחדירה מיקרווסקולארית.

מדגם המחקר הנוכחי כלל 162 חולים (גיל חציוני של 55 שנים; 93% גברים) עם הישנות סרטן כבד בשלב בינוני וחדירה מיקרווסקולארית, אשר חולקו באקראי למשלב TACE עם Sorafenib או ל-TACE בלבד.

חציון משך ההישרדות היה ארוך יותר משמעותית עם הטיפול המשולב לעומת TACE בלבד (22.2 חודשים לעומת 15.1 חודשים; יחס סיכון של 0.55, p<0.001).

שיעורי ההישרדות הכוללים לאחר 24 חודשים עמדו על 44.4% בזרוע הטיפול המשולב לעומת 24.2% בזרוע הטיפול ב-TACE בלבד, כאשר השיעור לאחר 36 חודשים עמד על 26.9% ו-13.6%, בהתאמה.  הטיפול המשולב גם לווה בהארכה משמעותית של ההישרדות ללא-התקדמות מחלה (חציון של 16.2 חודשים לעומת 11.8 חודשים; יחס סיכון של 0.54, p<0.001) ולווה בשיעורי תגובה אובייקטיבית גבוהים יותר משמעותית (80.2% לעומת 58%, P=0.002).

אירועים חריגים בכל דרגה היו נפוצים יותר עם הטיפול המשולב, אך כל החולים הגיבו היטב לטיפול ולא תועדו תופעות לוואי לא-צפויות או מקרי תמותה משנית לטיפול. האירועים החריגים הנפוצים בדרגה 3 או 4 בשתי הקבוצות כללו עליה בריכוזי ALT  (19.8% בשתי הקבוצות) ועליה בריכוזי AST  (23.5% עם טיפול משולב לעומת 18.5% עם TACE בלבד).

ממצאי המחקר תומכים בגישת הטיפול המשולב ב-TACE עם Sorafenib בחולים עם הישנות סרט כבד בשלב בינוני, לאחר כריתת כבד ועם עדות לחדירה מיקרווסקולארית.

JAMA Oncol, June 27, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה