Gastro other

ההשפעה של קפה וקפאין על הסיכון לקוליטיס כיבית (J Gastroenterol Hepatol)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Gastroenterology and Hepatology עולות עדויות נוספות התומכות בקשר בין צריכת קפה וקפאין ובין סיכון מופחת לקוליטיס כיבית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות שדיאטה הינה אחד הגורמים הסביבתיים האפשריים העשויים להשפיע על קוליטיס כיבית, אין בספרות הרפואית עדויות מספקות בכדי להסיק מסקנות חד-משמעיות בנושא. במחקר הנוכחי הם בחנו את הקשר בין צריכת קפה, משקאות ומוצרי מזון אחרים המכילים קפאין והצריכה הכוללת של קפאין עם הסיכון לקוליטיס כיבית.

מדגם המחקר כלל 384 חולים עם קוליטיס כיבית ו-665 ביקורות. צריכת קפה, קפה נטול-קפאין, תה שחור, תה ירוק, תה אולונג, משקאות קלים וחטיפי שוקולד, התבססה על שאלוני תזונה חצי-כמותיים. החוקרים השלימו תקנון למין, שנות, הרגלי עישון, צריכת אלכוהול, היסטוריה של דלקת תוספתן, היסטוריה משפחתית של קוליטיס כיבית, רמת השכלה, מדד מסת גוף וצריכת ויטמין C, רטינול וצריכת אנרגיה כוללת.

מהנתונים עולה כי צריכה רבה יותר של קפה ומשקאות קלים לווה בסיכון מופחת לקוליטיס כיבית עם קשר מנה-תגובה משמעותי (p<0.01), בעוד שצריכה רבה יותר של חטיפי שוקולד לוותה בסיכון מוגבר לקוליטיס כיבית.

החוקרים לא זיהו קשר בין צריכת קפה נטול-קפאין, תה ירוק, תה שחור, או תה אולונג ובין הסיכון לקוליטיס כיבית. מניתוח הנתונים עולה כי קשר הפוך בין צריכת קפאין כוללת ובין הסיכון לקוליטיס כיבית; יחס הסיכויים המתוקן בין רבעון עליון ותחתון של 0.44 (רווח בר-סמך 95% של 0.29-0.67, p<0.0001).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממאי המחקר מאשרים כי צריכת קפאין וקפה מלווה בסיכון מופחת לקוליטיס כיבית ביפן, מדינה בה התושבים צורכים כמויות מעטות יחסית של קפה, בהשוואה למדינות מערביות.

J Gastroenterol Hepatol, Dec 10, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה