Gastro other

ירידה קטנה יותר במשקל לאחר ניתוח בריאטרי בחולים עם מחלת כבד שומני על-רקע הפרעה מטבולית (מתוך כנס The Liver Meeting)

בחולים עם מחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול, או בשמה העדכני, מחלת כבד שומני על-רקע הפרעה מטבולית (Metabolic-Dysfunction Associated Steatotic Liver Disease), ניתוח בריאטרי לווה בירידה קטנה יותר במשקל הגוף לאורך חמש שנים, בהשוואה לחולים ללא MASLD, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שהוצגו במהלך כנס ה-The Liver Meeting.

מטרת המחקר הייתה לבחון את ההשפעות ארוכות הטווח של ניתוח בריאטרי על משקל הגוף, מדדים מטבוליים ומחלת כבד כרונית בחולים עם MASLD. מדגם המחקר כלל 714 מבוגרים (79% נשים, 36% חולי סוכרת) שעברו ניתוח שרוול קיבה או ניתוח מעקף קיבה בין 2008 עד 2013. הגיל החציוני של המשתתפים במחקר עמד על 45 שנים, חציון מדד מסת גוף עמד על 47.4 ק”ג/מ2.

מבין המשתתפים, 221 אובחנו עם MASLD בתחילת המחקר, 93 מהם עברו ניתוח שרוול קיבה ו-128 עברו ניתוח מעקף קיבה.

בכל נקודות הזמן במהלך חמש שנות המעקב, חציון הירידה במשקל היה הגדול ביותר בחולים שעברו ניתוח מעקף קיבה. יתרה מזאת, בחולים עם MASLD תועדה ירידה כוללת קטנה יותר במשקל הגוף, בהשוואה לחולים ללא מחלת הכבד, הבדל אשר היה בולט יותר באלו שעברו ניתוח מעקף קיבה. בקבוצה זו תועד גם שיפור גדול יותר במדד NAFLD Fibrosis Score.

החוקרים מדווחים כי מבין 83 חולים עם MASLD שהשלימו בדיקות הדמיה לאורך המעקב, ב-33.7% הייתה עדות ל-MASLD.

במודל רב-משתני עלה עוד כי אבחנה של היפרליפידמיה בתחילת הדרך הינה המשתנה היחיד אשר נקשר באופן בלתי-תלוי עם נוכחות MASLD לאורך זמן.

החוקרים כותבים כי מהממצאים עולה כי לניתוח בריאטרי עשויה להיות השפעה על MASLD שאינה תלויה במשקל הגוף. הם קוראים להשלים מחקרים פרוספקטיביים המבוססים על בדיקות לא-פולשניות להערכת נוכחות וחומרת MASLD בנקודות זמן קבועות לאחר ניתוח בריאטרי, במטרה להבין טוב יותר איזו פרוצדורה ניתוחית היא היעילה ביותר להשגת ירידה במשקל ושיפור במדדים מטבוליים ומדדי תפקוד כבדי.

מתוך כנס The Liver Meeting

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה